فرهنگ

کارمرمت و احیای مجدد هشت آبده تاریخی درولایت غزنی تکمیل شده است

کابل باختر/ 13/ جدی

کارمرمت و احیای مجدد هشت آبده تاریخی درولایت غزنی از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ به پایه اکمال رسیده است .

سید مصدق خلیلی مشاور معینیت فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ به خبرنگارآژانس اطلاعاتی باختر گفت ، به خاطر آماده سازی شهر غزنی به حیث پایتخت فرهنگی جهان اسلام اخیر"اً کمیسیونی به هدایت حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان ایجاد گردید که در راس آن مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول ریاست جمهوری قرارداشته و سکرتریت کمیسیون به دوش وزارت اطلاعات و فرهنگ میباشد.

وی اضافه کرد، درمیان پروژه های متعددی که درنظر گرفته شده بود برخی آنها نوسازی و ایجاد ساختمان های جدید بود که مربوط به وزارت های انکشاف شهری ، امور زنان ، انرژی و آب و ولایت غزنی میشد.

خلیلی گفت : دراین میان وزارت اطلاعات و فرهنگ به عنوان نهاد که در راستای فرهنگ کار و فعالیت مینمایید ، مسوولیت مرمت و احیای مجدد آبدات تاریخی را به دوش دارد.

 به این منظور این وزارت از میان ده آبده که کار مرمت و دوباره سازی آن را درجریان سال 1390 پلان کرده بود ، تاکنون توانسته است کا رهشت آبده را در ولایت غزنی تکمیل نمایید .

 همچنان از این جمله چهار آبده شامل مزار سید حسن آغا ، مقبره سبکتگین ، مقبره شیخ رودکی و پیرشاطرها افتتاح گردیده و چهار آبده دیگر شامل مزار علی لالا ، سلطان عبدالرزاق ، خواجه لایخور و خواجه بقال آماده افتتاح میباشد.

مشاورمعینیت فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ افزود که کار به خاطر بازسازی دوآبده دیگر یعنی یکی آن نود درصد پیشرفته و دیگر آن به دلیل نداشتن سرک وصل کننده کار کمتر صورت گرفته است .

وی ابراز داشت که اضافه بر پروژه های پلان شده ، در جریان امسال کار بازسازی و مرمت بالای دوازده پروژه دیگر عملا"ً جریان دارد که شامل مینارمسعود اول ، مینار بهرام شاه ، قصر سلطان مسعود ، مقبره سلطان محمود ، مسجد شهر کهنه غزنی ، مسجد گنبدی ، مقبره سلطان ابراهیم ، مسجد قریه روضه و مسجد جمع اولیای ولایت غزنی میباشد.

 وی گفت : همچنان به اساس توافق که میان وزارت اطلاعات و فرهنگ و پوهنتون آخن کشور آلمان صورت گرفته است ، کار بازسازی بالاحصار غزنی نیز از سوی نهاد متذکره جریان دارد که به این منظور یکصدو شش ملیون یورو از سوی حکومت آلمان اختصاص داده شده و الی ختم سال 2012 میلادی تکمیل خواهد شد.

ولایت تاریخی غزنی درسال 2007 میلادی به حیث پایتخت فرهنگی جهان اسلام ازسوی اسیسکو انتخاب گردیده است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا