جامعه

صاحب نظران : سازمان حقوق بشر افغانستان باید در ده سال گذشته صدا بلند می کرد

کابل 23 قوس باختر
برخی  از فعالان جامعه مدنی  وصاحب  نظران در برابر  بسته شدن آخرین زندان  نظامیان  خارجی  درافغانستان  توسط  سازمان حقوق بشر  افغانستان  واکنش نشان دادند .
آنان  می گویند که سازمان  حقوق بشر  افغانستان باید درجریان  ده سال گذشته  که خارجی ها چندین زندان را در افغانستان  دراختیار داشتند  ، آواز بلندمی کرد و آن را به  انتقاد می گرفت .
اخیرأ لعل گل  رئیس سازمان حقوق بشر  افغانستان  درصحبت  با رسانه ها ضمن  استقبال  از بسته شدن زندان های نظامیان امریکای در افغانستان گفت که از لحاظ  حقوق  بشری  هیچ کشوری  حق ندارد تا در کشور دیگر زندان  ایجاد کند و یا اتباع آن کشور را  به زندان بکشد.
وی گفته است  که باید هیچ زندان  قو ای خارجی  درافغانستان نباشد  به خاطر  اینکه  این مسئله استقلالیت  قو ای  قضایی و عدلی  افغانستان را زیرسوال  قرار می دهد  و در برابر  قو انین  افغانستان یک مشکل شمرده  می شود.
حمیده  نظامی  صاحب نظر  وفعال  جامعه مدنی  از حمایت  سازمان  حقوق  بشر افغانستان درمورد  بسته شدن زندان  نظامیان  امریکایی درافغانستان استقبال  کرد، اما گفت  که بجا می بود اگر این سازمان  درجریان  بیش از ده سال گذشته  که زندان های متعددی  از خارجی  ها
درکشور وجود داشت صدا بلند می کرد و از نقض حقوق  بشری  مردم را آگاه می ساخت .
میراحمد  جوینده  فعال جامعه مدنی  به خبرنگار آژانس باختر گفت:  هیچ کشوری  حق ایجاد زندان  ویا شکنجه زندانیان را در کشور دیگر ندارد ودولت افغانستان باید تحقیق کند که  به اساس  کدام  معائده، نظامیان امریکا  در افغانستان زندان ایجاد کرده بودند .
جوینده  ابراز امید کرد تا قوه  قضایی وعدلی کشور درزمینه از توانایی  های خوبی  برخور دار شوند  تا دیگر  نظامیان خارجی درکشورما نتو انند به ایجاد چنین زندان  ها بپردازند.
دراین حال  رفیع الله  بیدار  سخنگوی  کمیسیون  مستقل حقوق  بشر نیز  از بسته  شدن آخرین  زندان نظامیان خارجی  درافغانستان استقبال  کرد و از موجودیت زندان های نظامیان  خارجی  درسال های اخیر در  کشور ابراز تاسف کرد.
بیدار  از نهادهای  عدلی وقضایی کشور خواست  تا درتامین  عدالت ومطابقت به قانون اساسی  کشور مساعی به خرچ دهند  تا عدالت درکشور  به طور کلی  تامین باشد ورعایت حقوق  بشری  نیز در کشور  نهادینه شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا