سیاست

جنرال ستاوریدیس: امریکا به طالبان اعتماد ندارد

کابل/۲۴ سرطان/ باختر
یک جنرال بازنشستۀ امریکا که که به عنوان قومندان پیشین قومندانی اعلی متحدین ناتو در اروپا هم کار کرده است  تاکید کرده است که امریکا نباید حضور نظامی خود در افغانستان را از مرز ۸۰۰۰ سرباز کمتر کند، زیرا طالبان صادق نیستند و نتوانسته اند اعتماد امریکا را به دست آورند.
به اساس توافق صلح امریکا و طالبان که در سوم حوت در دوحه امضا شد امریکا باید در جریان ۱۳۵ روز بعد از امضای این توافق شمار عساکرش را در افغانستان به ۸۶۰۰ نفر کاهش دهد و در جریان ۱۴ ماه تمام قوای خارجی افغانستان را ترک کنند.
اما جنرال ستاوریدیس  می گوید سفارش هر چه زودتر ترک "یک اشتباه" است وامیدوارم که ترامپ به آن عمل نکند.
او تاکید کرده است وگفته است: سفارش من این است که باید خروج قوا را توقف بدهیم و بیشتر از این شمار قوا را کاهش ندهیم حضور ۸۰۰۰ نظامی امریکایی در افغانستان قابلیت ما را در انجام عملیات جهانی مان متاثر خواهد کرد.
این جنرال سابق ارتش امریکا می گوید "دلیل رفتن ما به افغانستان حملات ۱۱سپتمبر بود که القاعده آن را از افغانستان طرح کرد. هیچ دلیلی وجود ندارد که در صورت خروج ما، طالبان دوباره به القاعده آغوش نگشایند و ما درست به همان نقطه یی برگردیم که از آن آغاز کرده بودیم."
این نظامی امریکایی و شماری دیگر از کارشناسان  امور نظامی و امنیتی در امریکا بر برخورد مسوولانه امریکا در قبال قضیه افغانستان تاکید دارند .
منابع وابسته به نیروهای بین المللی در افغانستان امروزبه  رسانه ها گفته اند که نیروهای امریکایی از پنج پایگاۀ در چهار ولایت افغانستان، بیرون شده‌اند.
بر بنیاد توافق صلح امریکا و طالبان، نیروهای امریکایی روند خروج از هلمند، ارزگان، پکتیکا و لغمان را تکمیل کرده اند.
اما نیروهای بین المللی در افغانستان تاکید کرده اند که جنگ این نیروها با داعش و القاعده در افغانستان ادامه خواهد یافت. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا