سیاست

فرمان محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در مورد تخفیف و عفو مجازات محجوزین و محبوسین به مناسبت میلاد با سعادت حضرت محمد مصطفی صلّی الله علیه و سلّم

کابل باختر 1 جدی
به تأسی از حکم مندرج فقرۀ (18) مادۀ شصت و چهارم قانون اساسی افغانستان، به مناسبت میلاد با سعادت حضرت محمد مصطفی صلّی الله علیه و سلّم، تخفیف و عفو مجازات حجز و حبس محکومین (اعم از ملکی و نظامی) را که به حکم قطعی و نهائی محاکم، محکوم گردیده اند، حسب ذیل منظور می نمایم:
تخفیف و عفو مجازات محجوزین
مادۀ اول:
(1) محجوزینی که به مجازات الی سه سال حجزمحکوم گردیده اند، بدون در نظر داشت مدت سپری شده، مدت مجازات باقیماندۀ آنها عفو و از حجز رها گردند.
(2) محجوزینی که به مجازات بیش از سه سال الی شش سال حجز محکوم گردیده اند، در صورتیکه ثلث (1 بر 3) مدت مجازات خود را در حجز سپری نموده باشند، مدت باقیماندۀ مجازات آنها عفو و از حجز رها گردند.
(3) محجوزینی که به مجازات بیش از پنج سال حجز محکوم گردیده اند، در صورتیکه نصف مدت مجازات خود را در حجز سپری نموده باشند، مدت باقیماندۀ مجازات آنها عفو و از حجز رها گردند.
(4) محجوزین مندرج فقره (1) این ماده که از مزایای عفو مندرج این فرمان مستفید نمی گردند، نصف مدت حجز آنها تخفیف گردد.
(5) محجوزینی که شامل گتگوری های مندرج فقره های (2 و 3) این ماده نمی گردند، در مدت حجز آنها یک و نیم سال تخفیف به عمل آید.
کبر سن
مادۀ دوم:
محبوسین اناث که حد اقل سن (49) سالگی و محبوسین ذکور که سن (59) سالگی را تکمیل و به مدت الی پنج سال حبس محکوم گردیده اند، مدت باقی مانده مجازات آنها عفو و از حبس رها گردند.
تخفیف وعفو مجازات محبوسین
مادۀ سوم:
(1) محبوسین اناث که به مدت الی سه سال و محبوسین ذکورکه به مدت الی دو سال حبس محکوم گردیده اند، بدون درنظر داشت مدت سپری شده، مدت باقیماندۀ مجازات آنها عفو و از حبس رها گردند.
(2) محبوسین اناث که به مدت بیش از سه سال الی شش سال و محبوسین ذکورکه به مدت بیش از دو سال الی شش سال حبس محکوم گردیده اند، درصورتیکه ربع (1 بر 4) حصۀ مدت حبس خود را در محبس سپری نموده باشند، مدت باقیماندۀ مجازات آنها عفو و از حبس رها گردند.
(3) محبوسینی که به مدت بیش از شش سال الی مدت ده سال حبس محکوم گردیده اند، درصورتیکه ثلث (1 بر 3) حصۀ مدت مجازات حبس خود را در محبس سپری نموده باشند، مدت باقیماندۀ مجازات آنها عفو و از حبس رها گردند.
(4) محبوسینی که شامل کتگوری های مندرج فقره های (1، 2 و 3) این ماده نمی گردند، در مدت مجازات حبس آنها حسب ذیل تخفیف بعمل آید:
1- در مجازات محکومین به حبس الی پنج سال، سه بر چهار حصه مدت حبس آنها،
2- در مجازات محکومین به حبس بیش از پنج سال الی مدت ده سال، یک سال،
3- در مجازات محکومین به حبس بیش از ده سال الی مدت پانزده سال، صرف هشت ماه،
4- در مجازات محکومین به حبس بیش از پانزده سال، صرف شش ماه.
عفو مجازات حبس قطعه
مادۀ چهارم:
آنعده افسران، بریدملان (ساتنمنان) و سربازان اردوی ملی، پولیس ملی، منسوبین ریاست عمومی امنیت ملی و سایر وزارت ها و ادارات دارای تشکیلات نظامی که به مجازات حبس تنفیذی الی یکسال در قطعات مربوط محکوم گردیده اند، در صورتیکه نصف (1 بر 2) مدت مجازات حبس خویش را در قطعه سپری نموده باشند، مدت باقیماندۀ مجازات آنها عفو و از حبس رها گردند.

حالات محدودیت و ممنوعیت تخفیف و عفو
مادۀ پنجم:
(1) محجوزین و محبوسین ذیل از مزایای عفو این فرمان مستفید شده نمی توانند:
1- محکومین جرایم مندرج فقرۀ (2) مادۀ (350) قانون اجراآت جزائی منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (1132) سال 1393،
2- محکومین جرایم راهزنی ( قطاع الطریقی) ،
3- محکومین جرایم سرقت مسلحانه مندرج مواد (455، 456 و 457) قانون جزاء،
(2) محجوزین و محبوسین ذیل از مزایای تخفیف این فرمان مستفید شده نمی توانند،
1- محکومین به مجازات حجز بیش از پنج سال یا حبس بیش از ده سال که نصف یا بیشتر از مجازات آنها به اثر فرامین تخفیف و عفو قبلی، تخفیف گردیده باشد،
2- محکومین جرایم اختطاف که به رد مال یا جبران خساره محکوم گردیده اند، مگر اینکه شخص اختطاف شده رها و در صورت محکومیت به رد مال وجه محکوم بها را تأدیه نموده باشد،
3- محکومین جرایم قتل عمد و فساد اداری، مگر اینکه در جرم قتل ورثۀ مقتول ابراء نموده و در جرایم فساد اداری مال یا منفعت بدست آمده، طبق احکام قانون، اعاده گردیده باشد،
4- محکومین به جزای اعدام که مجازات آنها به حبس تبدیل گردیده است،
5- محکومینی که در سال جاری در میعاد حجز و یا حبس محکوم بهای آنها تخفیف به عمل آمده باشد،
6- محجوزین و محبوسینی که علاوه بر حجز یا حبس به رد مال یا جبران خساره نیز محکوم گردیده اند، صرف در صورتیکه مال بدست آورده و یا وجه محکوم بها را به متضرر پرداخته باشند، از مزایای تخفیف مندرج مادۀ اول و فقره (4) ماده سوم این فرمان مستفید می گردند.
(3) محجوزین و محبوسین ذیل از مزایای عفو و تخفیف مندرج این فرمان مستفید شده نمی توانند:
1- محکومین جر ایم مندرج مواد (17، 20، 21 و 22) قانون منع خشونت علیه زن،
2- محکومین جرایم مندرج قانون جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی مندرج ضمیمۀ شماره (1) قانون اجراآت جزایی،
3- محکومین جرایم مندرج قانون مبارزه علیه جرایم تروریستی،
4- محکومین جرایم مندرج مواد (15، 16، 17، 18، 19، 24، 34، 35 و 38) قانون جزای عسکری منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (944) سال 1387 و مواد (15، 17، 18، 19، 20، 37، 38 و 41) قانون جرایم عسکری منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (604) سال 1365.

عفو جزای نقدی
مادۀ ششم:
محکومینی که علاوه بر حجز یا حبس به جزای نقدی نیز محکوم و به اساس فرامین تخفیف و عفو قبلی رئیس جمهوری رها گردیده اند، یا در حجز یا حبس به سر می برند، جزای نقدی آنها عفو گردد. محکومین خارجی از این امر مستثنی میباشند.
قطعیت حکم
مادۀ هفتم:
قطعیت حکم به اساس جزء (10) مادۀ چهارم قانون تشکیل و صلاحیت قوه قضائیه از تاریخ صدور حکم محکمه اعتبار دارد.
اقامۀ دعوای حق العبدی
مادۀ هشتم:
تطبیق احکام این فرمان، مانع اقامۀ دعوای حق العبدی اشخاص نمی گردد.
تسلیمی محجوزین و محبوسین اناث
مادۀ نهم:
(1) ادارات محابس و مراکز اصلاح و تربیت اطفال مکلف اند، محجوزین (ذکور و اناث) و محبوسین اناث را که مطابق احکام این فرمان از حجز یا حبس رها می گردند، حسب احوال به والدین یا ممثل قانونی یا محارم شرعی آنها تسلیم نمایند.
(2) وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین مکلف است برای آنعده محجوزینی که والدین، ممثل قانونی یا محارم شرعی نداشته باشند، محل مناسب رهایش را در مرکز و ولایات تدارک نماید.
(3) وزارت امور زنان مکلف است برای آنعده محبوسین اناث که طبق احکام این فرمان از حبس رها می گردند، به رضایت آنها، الی پیدا شدن محرم شرعی شان، محل مناسب رهایش را در مرکز و ولایات تدارک نماید.
تهیه لست واجدین شرایط عفو و تخفیف
مادۀ دهم:
کمیسیون های تطبیق این فرمان مؤظف اند، لست محجوزین و محبوسین واجد شرایط استفاده از تخفیف یا عفو این فرمان را از مرکز و ولایات تهیه و به شکل توحید شده در اسرع وقت جهت منظوری به مقام ریاست جمهوری ا.ا، ارایه نمایند.
مرجع تطبیق کننده
مادۀ یازدهم:
به منظور تعمیل احکام این فرمان، کمیسیونی به ترکیب ذیل در هر ولایت تشکیل گردد:
1- څارنوال تنفیذ احکام، بحیث رئیس،
2- نمایندۀ ریاست عمومی امنیت ملی، بحیث عضو،
3- آمر محبس در بخش محبوسین، بحیث عضو،
4- آمر مرکز اصلاح و تربیت اطفال در بخش محجوزین، بحیث عضو،
5- نمایندۀ وزارت دفاع ملی در بخش محبوسین اردوی ملی، بحیث عضو،
6- نمایندۀ وزارت امور زنان در بخش محجوزین و محبوسین اناث، بحیث عضو،
7- نمایندۀ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، بحیث عضو.

ارائه گزارش
مادۀ دوازدهم:
(1) کمیسیون مندرج مادۀ دهم این فرمان مکلف است، گزارش کاری خویش را شامل تعداد مجموع مستفید شوندگان به تفکیک جنسیت، کتگوری محکومین (محجوزین و محبوسین) و تاریخ تکمیل اجراآت به وزارت امور داخله و ریاست عمومی ادارۀ امور ریاست جمهوری ارائه نماید.
(2) ریاست نظارت برتطبیق احکام قطعی و نهائی ستره محکمه ازتعمیل درست، دقیق و یکسان احکام این فرمان نظارت جدی بعمل آورد.
انفاذ
مادۀ سیزدهم:
این فرمان از تاریخ سوم جدی سال 1394 نافذ میگردد.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا