فرهنگ

در پیوند به ترویج فرهنگ حق دسترسی به اطلاعات برنامه آموزشی راه اندازی شد

کابل باختر 14 سنبله
در پیوند به برنامه ترویج و تقویت فرهنگ حق دسترسی به اطلاعات امروز یک برنامه آموزشی سه روزه برای مسوولان و اهل رسانه به ابتکار کمیسیون دسترسی به اطلاعات راه اندازی گردید.
به گزارش آژانس باختر در ابتدا رئیس برنامه آموزشی دانش کروخیل عضو کمیسیون دسترسی به اطلاعات گفت ، با در نظر داشت اهمیت و حفظ ارزش های معتبر دموکراسی ، حقوق بشر ، آزادی بیان و رسانه ها غرض اگاه ساختن جامعه و در جریان قرار دادن مردم از فعالیت ها و اجراات ادارات ، حق دسترسی به اطلاعات ، یک اصل مهم و با ارزش ملت در جهان پذیرفته شده است.
موصوف اهداف قانون حق دسترسی به اطلاعات  را چنین بر شمرد ، تامین حق دسترسی ابتاع کشور به اطلاعات از ادارات دولتی ، ماده نزدهم میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی با در نظرداشت ماده سوم قانون اساسی کشور و حصول اطمینان از شفافیت و حساب دهی از اجراات دولتی .
همچنان کروخیل در موارد ذیل وضاحت  داد،  حق دسترسی به اطلاعات ، مشارکت مردم ، مبارزه با فساد و ترویج حسابدهی ، تسهیل درپلان گذاری  ، موثریت  در کسب و کار افراد و نهادها ، احترام به قانون بشری و فردی ، انکشاف سالم و بنیادی در عرصه های اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی ، ترویج فرهنگ اطلاع رسانی .
عین الدین بهادری معاون کمیسیون در رابطه به چهار چوب حقوقی در عرصه تضمین  حق دسترسی به اطلاعات ، رسید گی به شکایات متقاضی توسط کمیسیون و ممنوعیت ها روشنی  انداخته گفت ، تا کنون ادارات کمیسیون در 62 نهاد تشکیل شده که در طول سال جاری تنها چند مورد محدود به کمیسیون ارجاع شده است که همه ناشی از عدم آگاهی مردم در رابطه به حق دسترسی به اطلاعات میباشد.
در ختم این برنامه مسوولان رسانه ها نظریات شانرا بخاطر ترویج و تقویت بهتر و گسترده تر این حق به اتباع کشور وعده سپردند.
باید گفت که کمیسیون نظارت حق دسترسی به اطلاعات بتاریخ 15 سرطان سال 1394 ایجادشد تا در صورت تخلف و جلوگیری از تطبیق مفاد قانون حق دسترسی به اطلاعات ، فعالیت های خویش را انجام داده و به تخطی ها و تخلفات در چار چوب قانون رسیدگی نماید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا