سیاست

اعضای هردو مجلس شورای ملی خواستار پیگیری قضایایی تروریستی شدند که درآن شماری از اعضای آن شورا به شهادت رسیدند

کابل 15 عقرب باختر
اعضای شورای ملی ضمن گرامی داشت از ششمین سالگرد شهادت وکلاء در حادثۀ بغلان و سایر شهدای شورای ملی خواستار پیگیری قضایای مربوط به ترور این وکلا شدند.
دفتر مطبوعاتی ولسی جرگه به آژانس باختر خبر داد، در محفلی که با اشتراک عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه، محمدعلم ایزدیار نایب اول مشرانوجرگه، اعضای هردومجلس شورای ملی، شماری از وزراء و معینان وزارتخانه ها، خانواده های شهداء، رؤسا و کارمندان دارالانشاهای ولسی جرگه و مشرانوجرگه در تالار الحاقیۀ شورای ملی برگزار شد.
رئیس ولسی جرگه، از شهادت رئیس و پنج تن از اعضای کمیسیون اقتصاد ملی ولسی جرگه در دورۀ پانزدهم شورای ملی در حادثۀ سال 1386 در ولایت بغلان و شهادت سایر شهدای شورای ملی یادآوری نموده، ضمن اینکه شهادت آنان را ضایعۀ بزرگ برای افغانستان خواند، برای شهداء بهشت برین و برای بازمانده گان شهداء صبرجمیل از بارگاه خداوند متعال استدعا نمود.
عبدالرووف ابراهیمی حادثۀ پانزدهم عقرب سال 1386 در ولایت بغلان را که در اثر آن سید مصطفی کاظمی رئیس کمیسیون اقتصاد ملی و حاجی محمد عارف ظریف، صبغت الله ذکی، نازکمیر سرفراز، انجینیر عبدالمتین و صاحب الرحمن همت اعضای کمیسیون اقتصاد ملی همراه با شماری زیادی از اهالی و شاگردان معارف بغلان به شهادت رسیدند، یک حادثۀ تکان دهنده دانسته، خاطرنشان ساخت که رئیس و اعضای کمیسیون اقتصاد ملی جهت بررسی مشکلات مردم و نظارت از پروژه های اقتصادی و انکشافی به سفرهای ولایتی پرداخته بودند که پس از سفر به ولایت هرات عازم ولایات بغلان و قندوز گردیدند که حین ورود به فابریکۀ قند بغلان از سوی دشمنان مردم مسلمان افغانستان هدف حملۀ انتحاری قرار گرفتند و جام شهادت نوشیدند.
رئیس ولسی جرگه از سایر شهدای شورای ملی که طی حوادث مختلف در راه خدمتگذاری به مردم از سوی دشمنان افغانستان به شهادت رسیدند، یادآوری نموده، از حکومت و نهادهای مسئول خواست تا تدابیر وقایوی را روی دست گرفته و عاملان قتل و کشتار مردم افغانستان را به پنجۀ قانون بسپارند.
عبدالرؤف ابراهیمی با اشاره به اوضاع امنیتی کشور و خواست صلحجویانۀ مردم افغانستان، از مخالفین دولت خواست که اگر مردم افغانستان برای شان ارزش دارند و اگر  خود را مسلمان و پا بند به ارزش های دینی و اسلامی میدانند، به دستور خداوند که صلح را خیر گفته است، دست از تخریب وطن و کشتار مردم افغانستان برداشته، به روند صلح یکجا شوند.
رئیس ولسی جرگه همچنین برگزاری انتخابات را یگانه راه رسیدن به آیندۀ بهتر و تحکیم پایه های نظام مردم سالار دانسته، از نیروهای امنیتی کشور خواست تا در یک عملکرد مشترک، زمینۀ مشارکت مردم را در این روند مهم ملی فراهم سازند.
پس از آن، محمد علم ایزدیار نایب اول مشرانوجرگه سخنرانی نموده، ضمن اتحاف دعا به روان شهدای پانزدهم عقرب حادثۀ بغلان و سایر شهدای شورای ملی و شهدای کشور، تأکید کرد که دشمنان قسم خوردۀ مردم افغانستان با اعمال تروریستی شان نشان داده اند که به هیچ اصول انسانی و اسلامی پا بند نیستند.
نایب اول مشرانوجرگه با اشاره به حوادث مختلف تروریستی و شهادت بزرگان و متنفذین کشور در نقاط مختلف کشور، تأکید ورزید که هنوز هم دست های پنهان و آشکار وجود دارد که میخواهد فرزندان دلیر کشور اعم از پولیس ملی، اردوی ملی و امنیت ملی، بزرگان، اهل معارف و نماینده گان مردم در شورای ملی و شوراهای ولایتی را هدف قرار دهند. وی نیز از نیروهای امنیتی و کشفی خواست تا نیت شوم دشمنان را در نطفه خنثا سازند.
در ادامۀ محفل، قدرت الله زکی عضو کمیسیون اقتصاد ملی، سید نادر شاه بحر عضو کمیسیون معلولین، معیوبین، بازمانده گان شهداء و بیوه زنان، مولوی محمود دانشجو رئیس کمیسیون امور دینی، فرهنگی، معارف و تحصیلات عالی مشرانوجرگه، عطا الله جان حبیب وکیل قندهار در ولسی جرگه، سید علی کاظمی عضو کمیسیون امور بین المللی ولسی جرگه، ابدال الله محمدی نمایندۀ وکیل مردم سمنگان و آمنه افضلی وزیر کار، امور اجتماعی، شهداء و معلولین صحبت نموده، هر کدام پیرامون جایگاه شهادت در کلام الهی قرآن ودساتیر دین مبین اسلام اشاره کردند.
سخنرانان، تجلیل از سالگشت شهدای شورای ملی را مهم دانسته، خاطرنشان ساختند که با بزرگداشت از یاد و خاطرۀ شهداء، به آرمان های شهداء ارج می گذاریم. آنان از رئیس جمهوری اسلامی افغانستان خواستند تا دستور بررسی دوسیه های قضایای تروریستی را که در اثر آن اعضای شورای ملی به شهادت رسیده اند، صادر نماید.
محفل با سخنرانی و دعائیۀ قاضی نذیر احمد حنفی رئیس کمیسیون امور تقنینی ولسی جرگه، به پایان رسید.ختم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا