جهان

گاردین: افغانستان فراموش نمی شود

لندن/گاردین/باختر/7 قوس
روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود در رابطه با آماده گی های کنفرانس لندن در رابطه با افغانستان مطلبی را نشر کرده است.
روزنامه می نویسد برای هر یک رهبر این مشکل است که بعد از سالها فساد اداری عام کتاب های منظم دخل و خرج را ترتیب بدهد، جنگ را به مقابل شورشیان پیش ببرد و با وصف اختلافات قومی یک حکومت سالم را تشکیل نماید.
اما به نوشته گاردین، رییس جمهور جدید افغانستان تمام این کار ها را باید در یک زمانی انجام بدهد که قوای خارجی مجرب، مجهز و متمول از این کشور بیرون می شوند.
به نوشته روزنامه بزرگترین و مشکلترین وظیفه اشرف غنی اینست که در کنفرانس لندن در تاریخ دوازدهم و سیزدهم ماه قوس اطمینان حاصل نماید که بعد از خروج قوای محاربوی بین المللی از افغانستان، این کشور به باد فراموشی داده نمی شود.
روزنامه از قول تحلیلگران می نویسد که گفته اند بیرون شدن قوای خارجی از افغانستان، این کشور را در دو جبهه آسیب پذیر می سازد یعنی در جبهه جنگ با طالبان که در اواخر حملات خود را بیشتر ساخته اند و همچنان در جبهه اقتصادی زیرا با بیرون شدن قوای بین المللی اقتصاد این کشور از میلیون ها دالر محروم می شود.
نشریه اوپن دموکراسی در شماره اخیر مطلبی دارد تحت عنوان آینده افغانستان که وقایع و انفجارات اخیر در افغانستان را که سبب تلفات شده است بررسی می کند.
نشریه اظهار میدارد تصویب سریع موافقتنامه ستراتیژیک بین افغانستان و امریکا و افغانستان و ناتو نمایانگر نگرانی رهبران سیاسی افغانستان در مورد آینده کشورشان می باشد.
در این موافقتنامه ها به نوشته نشریه دو موضوع مهم نهفته است یکی اینکه ده  هزار سرباز امریکایی که در افغانستان می مانند بازهم می توانند در فعالیت های نظامی به قوای افغان کمک کنند و بر علیه طالبان و القاعده در جنگ سهم بگیرند.
دوم اینکه قوای خاص امریکا می تواند عملیات شبانه را آغاز کند. این عملیات در دوران ریاست جمهوری حامد کرزی ممنوع اعلام شده بود.
عملیات شبانه بیشترین تلفات را به طالبان وارد می کرد، اما همزمان با آن سبب تلفات ملکی هم می شد که این عمل مردم افغانستان را ناراحت ساخته بود.
به نوشته نشریه اوپن دموکراسی پیمانها و تعهدات نو یک موضوع را واضح می سازند که باوصف تعهدات امریکا برای خروج قوای محاربوی از افغانستان، سربازان باقی مانده این کشور در افغانستان در پهلوی ماموریت تعلیم تربیه در میدان جنگ هم حضور خواهند داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا