جهان

مقامات روسی : درافغانستان چهل هزار تن مواد مخدر ذخیره شده است مقامات افغان : این یک حدس و گمان است

کابل باختر/ 30/ سنبله
رییس اداره فدرال روسیه میگوید که پس از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان در قاچاق و تولید موادمخدر کدام تغییر قابل ملاحظه یی  دراین کشور به میان نخواهد آمد.
اظهارات ویکتورایوانف درحالی بیان میشود  که مقامات روسی درگذشته نیز مکرراً از افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان ابراز نگرانی کرده و آن را تهدید علیه امنیت و ثبات اجتماعی روسیه دانسته اند .
مقامات روسی معتقد اند افغانستان از جمله کشورهای است که در صدر جدول تولید کننده گان مواد مخدر درجهان قرار دارد.
آنها ادعا دارند که در سال گذشته هفتادو چهار درصد تریاک جهان در افغانستان تولید شده است.
رییس اداره جلوگیری از مواد مخدر روسیه میگوید که راه حل مشکل مواد مخدردرافغانستان نابود کردن لابراتوار های تولید کننده  مواد مخدر  درداخل افغانستان است.
ایوانوف همچنان گفت،نیروهای افغان به تنهایی نمیتوانند که بر ضد تولید و قاچاق مواد مخدر مبارزه کنند به گفته او روسیه به نیروهای ایساف درافغانستان پیشنهاد کرده تا لابراتوار های تولید مواد مخدر را درافغانستان ازبین ببرند.
ویکتور ایوانوف گفته که در افغانستان در حدود چهل هزار تن موادمخدر ذخیره شده و قاچاقبران موادمخدر به تولید وکشت بیشتر آن نیاز ندارند روسیه قبلاً عملیات ویژه یی را غرض امحای کشت مواد مخدر دربدخشان افغانستان اجرا نموده و خواستار ایجاد یک نیروی ویژه منطقه یی برای نابودی لابراتوار های موادمخدر درافغانستان است.
محمد ابراهیم ازهر معین مبارزه با مواد مخدر برخی از گفته های مقامات روسی راپذیرفته وبرخی آن را رد مینماید.
از هر میگوید که کشت خشخاش دریکصدو نودو سه هزار هکتار زمین درافغانستان حدس و گمان ها است آن را رد میکنیم و گمان نمیرود که در افغانستان چهل هزار تن مواد مخدر ذخیره شده باشد.
اینکه هفتاد و چهار فیصد مواد مخدر تولید شده درجهان به افغانستان اختصاص داده شده آنرا تائید میداریم تا زمانیکه دنیا وکشورهای منطقه در قسمت کاهش تقاضا و جلوگیری ازصدور و قاچاق موادکیمیاوی که تریاک افغانستان را به هیروئین تبدیل میکنند توجه نکنند این مشکل نه تنها درافغانستان بلکه دنیا را به چالش خواهدکشانید.
قابل ذکر است که مسوولان امنیتی افغان ، برتوانایی نیروهای ویژۀ مبارزه علیه مواد مخدر درکشور حساب می نمایند و آنان  رانیروهای پرتحرک میدانند و ازکشورهای منطقه میخواهند تا در ارائه اطلاعات استخباراتی کمک نمایند نیروهای افغان توانمندی اجرا عملیات های ویژه را علیه باندهای تبهکار موادمخدر درکشور دارند.
از طرف دیگر مقامات افغان براین نکته تاکید دارندکه کشور های بیرونی میتوانند با جلوگیری از صدور موادکیمیاوی که ازآن در تولید مواد مخدر استفاده میشود و کاهش تقاضا دربازار های داخلی شان و بالاخره تشدید نظارت درگمرک های کشورهای شان مشکل موادمخدر را درافغانستان و منطقه کاهش دهند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا