جهان

تفسیر برخبر: جنرال حمیدگل ،جنون ویاوه گویی

کابل باختر 25 قوس
گفته های اخیر  جنرال حمیدگل رئیس پشین استخبارات نظامی پاکستان
« آی اس آی» که میگوید هیچ چیز حملات طالبان  را در افغانستان متوقف کرده نمی تواند و این نشان میدهد که طالبان  غیر از  ذبیح الله مجاهد سخنگویان دیگری  هم دارد.
اخیراً مطبوعات پاکستان  از قول جنرال  حمیدگل رئیس اداره استخبارات نظامی  پاکستان ، شخص که درجنایت دست شیطان  را از عقب بسته، حرف  را به دست نشر سپرده اند ، حمیدگل بازهم  زبان  گشوده ویاوه گویی نموده است  وچنان موقف گیری داشته  که نشان میدهد ارباب  اصلی طالبان است  و او است  که میداند  طالبان چه میکند  وچه برنامه  دارند .
این جنرال  ظاهراً  بازنشسته مگر  در اصل همه کاره  ارتش  واستخبارات پاکستان گفته است  تازمان خروج نیروهای  امریکایی  از افغانستان،  هیچ چیز حمله های طالبان  را متوقف  نخواهد کرد وتازمانیکه  ، نیروهای  امریکایی  درافغانستان  بمانند ، طالبان  به نبرد در برابر آنان  دوام  خواهند  داد .
حمیدگل با صراحت آنهم  از موضع طالبان  گفته است  خروج نیروهای خارجی  پیش شرط اول وقبل  از هر چیز در افغانستان است .
این جنرال  بازنشسته پاکستان  به ادامه  گفته است که امریکا اول حضور 9800 سرباز  خود را  درافغانستان  اعلام کرد اما اکنون آن را به  ده هزار  وهشتصد تن افزایش  داده است.
  حمیدگل به صورت واضح  میگوید با این حال   صلح در افغانستان برقرار  نخواهد شد .
آگاهان  سیاسی افغان، سخنان  این جنرال  ارتش پاکستان را به گونه یی تعبیر میکنند که نشان میدهد  که این حمید گل است که طالبان را سوق واداره میکند  از برنامه  وعمل آنان  آگاه اند ، اگر  چنین نیست چرا این جنرال موقف سخنگوی طالبان را بگیرد، دیدگاه  ونظر  آنان را بیان میدارد  این نشان  میدهد که  به جز  از ذبیح الله مجاهد آدم معتاد که  فعالیت وخشونت  طالبان را رسانه یی میسازد چهره های دیگر نیز وجود دارند که سخنگو ورهبر  این گروه است .
حمیدگل تا اندازۀ  از نام طالبان مطمین  سخن گفته است  که حتا رهبر  متواری  این گروه ملامحمد عمر  نیز چنین  سخنان  را به زبان  نیاورده است  . سخنان  حمیدگل  واضح میسازد  که این استخبارات پاکستان است که حرف اول وآخر طالبان را  به زبان  میاورد  طالبان  ورهبران  شان جز افزاری بیش نیستند  . چنانچه سالها قبل  زمانیکه  درکابل امارات اسلامی را تشکیل  داده و حکومت  میکرد  وحرف  از مذاکره با این گروه  به زبان آمد جنرال  بابر که خود چون  حمید گل  یک جنرال  بازنشسته بود با دیده داری تمام گفت: اگر حرف از مذاکره با طالبان است  باید  با من مذاکره شود .
او خود را  چند بار  پدر طالبان  وایجاد گر این  گروه معرفی  کرد  ضمناً چهره های دیگر سیاسی  ومذهبی  درپاکستان  چون  مولانا سمیع الحق ، مولانا فضل رحمان ، طاهراشرفی  رئیس شورای  علمای پاکستان … نیز از موقف  وموضع طالبان حرف  زده اند  وچنین  وانمود  ساخته اند که این گروه دراختیار  وتاثیر آنان است .
با آنکه  درگذشته  چنین اظهارات اعتراض  آمیز  ، از سوی  منابع رسمی  پاکستان  به عنوان  گفته های مشخص ودیدگاه  سلیقوی  مطرح  گردیده ، ولی  ادامه همچو اظهارات  آنهم از زبان  افراد  شناخته شده  که نفوذ تاثیر پذیری خود را  به دولت ، نظام  ، ارتش و پارلمان  پاکستان  دارد و  می تواند  روابط میان دو کشور را بیشتر  آشفته  سازد واین به  مسوولان  نظام پاکستان  که داد از همکاری  واحترام به افغانها  میزند برمیگردد  که چنین صدا های خشن  که از آن  تعفن وکینه به مشام میرسد خاموش  سازند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا