امنیت

مسوولیت امنیتی بخش اعظم كندز به نیروهای افغان سپرده شد

کابل باختر/ 22/ سرطان

وزیر امور داخله میگوید که برنامه انتقال مسوولیت های امنیتی یک پروسه ملی بوده که درتمام کشورعملی خواهد شد.

 به گزارش آژانس باختر ، بسم الله محمدی وزیر امور داخله این سخنان را به روز چهارشنبه حین مراسم انتقال مسوولیت های امنیتی از نیروهای بین المللی به افغان درولایت كندز ابراز داشت.

كندز بعدازولایت کاپیسا دومین ولایت کشوراست که مسوولیت های امنیتی آن در چوکات مرحله سوم این برنامه به نهادهای افغان سپرده میشود.

سترجنرال بسم الله محمدی وزیر امور داخله دراین مراسم که درمرکز قومانداني لوای دوم قول اردوی شاهین دركندزبرگزار شده بود، یاد آور شد که شرایط امنیتی در كندز نسبت به سه سال گذشته خیلی بهتر گردیده و نیروهای امنیتی توان آن را پیدا کرده اند که خود مستقلانه امنیت را تامین کنند.

 برنامه سپردن مسوولیت های امنیتی در ولایت كندز درحالی درآن ولایت به منصه اجرا در میاید که ولسوالی خان آباد كندز شامل این برنامه نگردیده است درحالیکه در شهر و پنج ولسوالی كندز عساکر افغان منبعد به گونه مستقلانه عمل خواهند کرد .

وزیر داخله میگوید که درخان آباد پاره يي از مشکلات امنیتی وجود دارد و با ایجاد پولیس محلی خان آباد نیز شامل این پروسه میگردد.

 محمد انور جگدلک والي كندز، درمراسم سپردن مسوولیت های امنیتی به نهادهای افغان ضمن آنکه از قوت و تحرک نیروهای امنیتی آنولایت ستایش کرد، این نکته را واضح ساخت که باید نیروهای امنیتی دركندز با اسلحه و تجهیزات پیشرفته مجهز گردند.

 او گفت: با وجودبهبود امنیت در كندز هنوزهم در بخش های از آن ولایت مشکلات امنیتی موجود است نیروهای امنیتی توان مقابله با چالش های امنیتی را دارند مگر ما نیاز جدی به آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی در كندز داریم، او پیشنهاد نمودکه یک قول اردو در كندز ایجادگردد تا بر اوضاع در كندز ، تخار ، بدخشان وبغلان نظارت داشته باشد ( در حال حاضر مسوولیت امنیتی این زون کشور را قول اردوی شاهین که مرکز آن درولایت بلخ است به عهده دارد) تورنجنرال ایرچ فیفر قوماندان نیروهای آیساف دركندز که نیروهای تحت امر او تا دیروز مسوولیت امنیتی كندز و مناطق همجوار آن را به عهده داشت تاکید کردکه همکاری آنان با نیروهای امنیتی افغان حتا بعداز سال 2014 که زمان ختم حضور نظامیان خارجی در افغانستان فرامی رسد ادامه خواهد یافت  این همکاری ها بیشتر در بخش های لوژستیکی خواهد بود.

 در مراسم سپردن مسوولیت های امنیتی دركندز برعلاوه وزیر امور داخله ، وزیر تجارت و صنایع و لوی درستیز قوای مسلح نیز شرکت داشتند .

مرحله سوم انتقال مسوولیت های امنیتی از ولایت کاپیسا جائیکه عساکر فرانسوی درآن مستقر بود آغاز گردید اکنون كندز شامل این پروسه شد.

 لوگر ولایت بعدی خواهد بود و مسوولیت های امنیتی ارزگان ، پکتیا و دو ولسوالی قندهار نیز در چوکات همین مرحله به افغانها سپرده خواهد شد، با تکمیل مرحله سوم انتقال مسوولیت های امنیتی مسوولیت امنیتی هفتاد فیصد از اراضی کشور که شامل 360 ولسوالی میشود به دوش نیروهای امنیتی افغان قرارمیگیرد.

مرحله اول سپردن مسوولیت های امنتی سال پار از ولایت بامیان آغاز شد و در مرحله دوم مسوولیت امنیتی بخش های از ولایات پروان، کابل و لشکرگاه هلمند به نیروهای افغان سپرده شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا