تبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی به نشرات شماری از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت

کابل/ ۳حمل/ باختر
شماری ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت که بدسترس قرار گرفته اند، در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارش های را در مورد رویدادهای منطقه و جهان نشر کرده اند.
گزارشگر آژانس باختر، با توجه به عنوان های درشت شماری ازاین روزنامه ها٬ گزارش حاضر را آماده کرده است.
روزنامه ویسا، درصفحه اول خبرداده است که بعد از توافق طالبان با امریکا حملات طالبان به نیروهای امریکایی به صفر رسیده است٬ مگر جنگ میان نیروهای افغان و طالبان جریان دارد.
این روزنامه در مطلب دیگر زیرعنوان عکس العمل ها به حمله خونین طالبان در زابل با تشدید و دوام خشونت ها٬ مانع برای رسیدن به صلح است٬ نوشته کرده است: حمله اخیر طالبان بر پوسته نیروهای امنیتی در زابل که بیش از ۲۰ نیروی امنیتی درآن کشته شدند با عکس العمل های جدی روبرو شد.
مسوولان امنیتی در زابل می گویند که پوسته مشترک نیروهای اردوی ملی و پولیس صبح روز جمعه اول حمل مورد حمله جنگجویان طالبان قرارگرفته است. این مسوولان گفته اند این حمله از سوی گروه طالبان راه اندازی شده بود. روز نامه ویسا ادامه این مطلب را در صفحه پنجم نوشته کرده است.
این روزنامه در همین صفحه از قول کارشناسان روسی آورده است که قدرت دو گانه در افغانستان روند صلح با طالبان را مختل خواهد کرد٬ به نوشته ویسا یک کار شناس روسی می گوید که قدرت دوگانه در افغانستان پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری روند صلح با گروه طالبان را مختل خواهد کرد.
روزنامه موضوع را دنبال کرده است و در همین صفحه از قول اتاق های تجارت و سرمایه گذاری عنوان کرده است که ناامنی ها باعث فرار سرمایه از کشور می شود.
به نوشته این روزنامه٬ اتاق تجارت و سرمایه گذاری ضمن نگرانی از افزایش سوء قصد و اختطاف علیه تجار و سرمایه گذاران خواهد شد.
روزنامه موضوع را دنبال کرده است و در همین صفحه از قول واشنگتن پوست آورده است که افغانستان درگیر منازعه برسر قدرت گرفتار است.
این روزنامه همچنان در صفحه اول خبرداده است که به شمول خلیل زاد و شماری از سیاست ورزان بحث های را برای ایجاد شورای عالی مصالحه آغاز کرده اند.
ویسا، همچنان در صفحه اول زیرعنوان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان متوقف شده است. نوشته کرده است: قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو گفته که خروج نظامیان خارجی از افغانستان بطور موقتی متوقف شده است.
ویسا، درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
اما روزنامه هشت صبح، به گسترش ویروس کرونا در کشور توجه کرده است و زیر عنوان ۲۴مورد مثبت ویروس کرونا «وضعیت اضطراری است» نوشته کرده است؛ با ثبت بیست چهارمین مورد مثبت ویروس کرونا در کشور وزارت صحت عامه می گوید که شرایط بحرانی بوده و نیازمند اقدامات عملی و جدی است٬ مسوولان دراین وزارت هر چند تایید می کنند که دریک شبانه روزگذشته هیچ مورد مثبت کرونا در کشور ثبت نشده است٬ اما می گویند که مردم باید توصیه ها را برای پیش گیری از سرایت این ویروس جدی بگیرند.
به نوشته هشت صبح تاکنون ۴۴۹مورد مشکوک ویروس کرونا درسراسر کشور به ثبت رسیده که هرات و کابل به ترتیب دررده های اول و دوم قراردارند٬ ازاین میان ۴۱۳مورد آن منفی ثابت شده و ۱۲ مورد زیر آزمایش طبی قرار دارد.
روزهای خونین فرصت صلح در خطر است عنوان مطلب است که روزنامه درصفحه سوم نشر کرده است.
روزنامه هشت صبح در صفحه دوم زیرعنوان اختلافات سیاسی و آینده مبهم حوزه جمهوریت نوشته کرده است: اختلافات میان سران سیاسی کشور دامنه اش به سال ۱۳۹۹ کشیده شد٬ این اختلافات منافع جمهوریت را با تهدید جدی روبرو کرده است.
روزنامه موضوع را دنبال کرده است و درصفحه سوم عنوان کرده است: لغو جشن دهقان نمایشگاه های زراعتی پس از رفع تهدیدهای کرونا برگزار خواهد شد.
روزنامه هشت صبح در صفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است٬ به همین ترتیب روزنامه آرمان ملی در شماره امروزی یا به نشر مطالب مشابه پرداخته است و یادنبال سایر مطالب شده است. نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا