سیاستاخبارTOP

معاون ریاست‌الوزراء با هیئت یونیسف و نماینده سازمان ملل دیدار کرد

کابل /۴ حوت/ باختر

مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی ریاست الوزراء امارت اسلامی افغانستان بعد از ظهر امروز با کاترین ام راسل رییس اجرایی یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل)، عمر عبدی معاون رییس اجرایی یونیسف، دیبورا لاینز نماینده خاص ملل متحد برای افغانستان و خانم کرسی مدی رییس دفتر رییس اجرایی یونیسف، در قصر سپیدار دیدار نمود.

در این دیدار، رییس اجرایی یونیسف در مورد فعالیت‌های یونیسف در چند دهه گذشته در بخش‌های معارف، غذا، پولیو و صحت معلومات داده، گفت که افغانستان مانند همیشه ارزش خود را دارد و به همین سبب نخستین سفر خود را به این کشور انجام دادم.

وی افزود که تعلیم کودکان اولویت ماست و به همین منظور به معلمان کمک نقدی تشویقی می‌کنیم و از وزارت معارف تشکر می‌کنیم که معاشات پنج ماهه آنان را پرداخت.

مولوی عبدالکبیر ضمن خوش آمدید به رییس اجرایی یونیسف و هیات همراهش، از خدمات و فعالیت‌های یونیسف در افغانستان در ۶۵ سال گذشته و اولین سفر کاترین راسل به افغانستان تشکر کرد و افزود که امارت اسلامی حامی تعلیم و تربیت کودکان است و از یونیسف می‌خواهیم که در کنار تعلیم، در زمینه صحت طفل و مادر نیز همکاری کند.

وی افزود که امارت اسلامی در صفوف خویش به جوانان نابالغ اجازه نمی‌دهد و به عوض کار کودکان، حامی تعلیم آنان است. تلاش هیئت عالی‌رتبه طالبان بخاطر نجات کودکی که در ولایت زابل در چاه افتیده بود، نمایانگر توجه و ارزش امارت اسلامی به اطفال و زندگی آنان می‌باشد. از برنامه‌های موثر یونیسف که در مغایرت با دساتیر اسلام نباشد، حمایت می‌کنیم.

در این دیدار، رییس اجرایی یونیسف گفت که ما این را درک می‌کنیم که امارت اسلامی کودکان را به جنگ اعزام نمی‌کنند و نه هم از کار آنان حمایت می‌کند، این مسئله ارزش مشترک ماست. اطفال به توجه بیشتر در زمینه تعلیم و صحت نیاز دارند و ما در این زمینه همکار شما می‌باشیم. ما می‌خواهیم در همکاری با حکومت برای آینده بهتر اطفال کار کنیم.

معاون سیاسی ریاست الوزراء گفت که به ادامه گشایش پوهنتون‌های شخصی، پوهنتون‌های دولتی نیز آغاز شده اند و پروسه بازگشایی مکاتب دخترانه نیز ادامه دارد. ما می‌خواهیم که مانند پسران، دختران نیز به مکتب بروند. زن حیثیت مادر، خواهر و دختر ما را دارد، برای ما بسیار قابل احترام است و از تعلیم آنان حمایت می‌کنیم.

در این دیدار، نماینده خاص ملل متحد برای افغانستان گفت که امسال در تمام افغانستان یک واقعه مثبت پولیو ثبت شده است و همکاری امارت اسلامی را در زمینه مبارزه با پولیو می‌خواهیم. صفر شدن واقعات پولیو در افغانستان برای حکومت یک دستآورد مهم و پیام بزرگ به جهان خواهد داشت.

در این دیدار، رییس اجرایی یونیسف گفت که برعلاوۀ صحت طفل و مادر، آگاهی مردم در زمینه کرونا و تطبیق واکسین سرخکان مهم است. از مسئولین امارت اسلامی تشکر می‌کنیم که زمینه دسترسی ما را به نقاط دور دست فراهم کرده است. ما این را درک می‌کنیم که خدمات و کمک‌های بشری به‌گونه درست به افراد مستحق و نیازمند می‌رسد.

وی افزود، در کنفرانسی که قرار است در ماه مارچ برگزار گردد، برای افغانستان کمک‌های بیشتر را جلب خواهیم کرد. همچنان به دفتر ملل متحد در خصوص کارکردهای مثبت ادارۀ یونیسف و امارت اسلامی در زمینه‌های دسترسی به تعلیم، صحت، رسانیدن غذا و هماهنگی؛ معلومات ارائه خواهیم کرد.

در اخیر این دیدار، مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی ریاست الوزراء با اشاره به اظهارات نمایندگان ملل متحد، گفت که این چنین عمل‌کردها همکاری بزرگ شما با افغانستان خواهد بود و امارت اسلامی حامی شریک ساختن فعالیت‌های مثبت با جامعه بین‌المللی می‌باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا