تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت

کابل باختر 23 دلو
شمار محدود از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت که بدسترس قرار گرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی ونظامی در کشور پرداخته اند ونیز اخبار و گزارش های را درباره رویداد های جاری منطقه وجهان نشر کرده اند.
روزنامه آرمان ملی دربرگ نخست خبرداده که یازده کارخانه جدید صنعتی درهرات به فعالیت آغاز کرده است.
به نوشته این روزنامه : یازده کار خانه جدید صنعتی درسال جاری درهرات به فعالیت آغاز کرده اند که حدود دوهزار نفر درآنان مشغول کار شدند.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده درمطلب دیگر زیرعنوان پاکستان لانه هایامن هراس افگنان است ، روابط واشنگتن اسلام آباد بازنگری شود ، نوشته : جان مک نیکلوسن فرمانده عمومی ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان می گویدافغانستان در نبرد با طالبان ودیگر گروه های  هراس افگن به بن بست رسیده و برای واشنگتن این بن بست نیاز به هزاران سه بادیگر امریکا نیست.
به گفته فرمانده عمومی ناتو شبکه حقانی ودیگر گروه های هراس افگن تاکنون درپاکستان لانه های امن دارند وباید واشنگتن در روابط اش با اسلام آباد تجدید نظر کند.
روزنامه  آرمان ملی درمطلب دیگر زیر عنوان تروریستان می خواهند  با حمله به محاکم ، جلو اعدام " انس حقانی " را بگیرند نوشته ، رئیس پیشین امنیت ملی می گوید که حملات تروریستی برکار مندان محاکم ودادگاه  عالی با همکاری ستون  پنجمی ها به هدف  جلوگیری از اعدام انس حقانی برادر رهبر شبکه حقانی صورت می گیرد.
روزنامه  به همین ترتیب ادامه داده مطلبی را زیرعنوان افغانستان میدان بازی خونین ! درهمین صفحه نشر کرده است روزنامه آرمان ملی درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است به همین ترتیب روزنامه  هشت صبح در صفحه اول از قول جنرال نیکلسون که به سنای امریکا گفته ، آورده است برای شکستن بن بست جنگ درافغانستان به نیروی بیشتر نیاز داریم .
این روزنامه  ادامه این مطلب را درصفحه دوم نوشته اما  در صفحه اول زیرعنوان ، سازمان دهنده ا صلی حملات دهمزنگ ومسجد باقرالعلوم کشته شد نوشته : دفتر ریاست جمهوری می گوید که قاری منیب از فرمانده هان برجسته ی گروه داعش وسازمانده حملات دوم اسد در دهمزنگ ونیز حمله ها برمسجد باقرالعلوم و کارمندان نیپالی یک شرکت خصوصی درکابل درحمله ای از سوی نیروهای امنیتی داخلی به همکاری نیروهای  ماموریت حمایت قاطع در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار به قتل رسیده است روزنامه به همین ترتیب ادامه د ارده درمطلب دیگر به جوابیه دفتر معاون اول ریاست جمهوری به مقاله درجانشینان احتمالی معاون ا ول پرداخته است .
دشواری بحران امنیتی عنوان مطلب دیگری می باشد که این روزنامه زیر آن آورده است سخنان  فرمانده بر حال نیروهای امریکایی وناتو نگارنده  را به یاد گزارش جنرال مک کرستال فرمانده نیروهای امریکایی وناتو درسال 2009 انداخت در آن زمان که تازه بارک اوباما ماسکان کاخ سفید را به دست گرفته بود جنرال مک کرستال را به فرماندهی نیروهای امریکایی وناتو در افغانستان  برگزید، جنرال مک کرستال در تابستان آن سال گزارش ا زوضعیت جنگ بر ضد شورش گری در افغانستان برای بارک اوباما رئیس جمهور وقت امریکا تقدیم کرد درآن گزارش آمده بود که نیروهای افغانستان منابع وامکانات کافی برای مبارزه با شورش گری ندارند.
هشت صبح جزئیات بشتر را درصفحه چهارم ارائه کرده ودرصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است .
اما روزنامه  ماندگار  دربرگ نخست از قول رئیس جمهور در مراسم گرامیداشت از فیض محمد کاتب عنوان کرده است قدرت مطلقه چهاره ساز نیست : ماندگار جزئیات در باره را درصفحه سوم نوشت اما درصفحه اول از قول سخنگوی وزارت کار امور اجتماعی شهدا ومعلولین عنوان کرده : تفاهمنامه اعزام کارگران به عربستان ، عنقریب ن هایی می شود.
روزنامه ماندگار با توجه رویداد امنیتی درکشور زیر کلیشه سخن ماندگار  درصفحه د وم عنوان کرده : حکومت خطوط سرخ امنیتی خود را ترسیم کند.
امریکا وروسیه رودرروی هم درجنگ افغانستان ، عنوان مطلب دیگری می باشد که این روزنامه  درصفحه دوم نشر کرده است .
ماندگار درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا