اقتصاد

وزارت زراعت درسال مالی ۱۳۹۸، ۳۲۱۰ پروژه‌ء انکشافی تکمیل کرده است

کابل/ 7 حوت /باختر
سرپرست وزارت زراعت، آبیاری و مالداری که امروز  در برنامه "پاسخدهی دولت به ملت گفت که در سال مالی ۱۳۹۸، سه هزار و ۲۱۰ پروژه‌ء انکشافی در بخش‌های مختلف زراعت، مالداری، آبیاری، رشد و احیای منابع طبیعی، مصونیت غذایی و توان‌مندسازی زنان، تطبیق و تکمیل کرده است
به گزارش خبر نگار آژانس باختر ٬حشمت الله غفوری، سرپرست این وزارت افزود: وزارت زراعت در سال مالی ۱۳۹۸ مجموعاً ۹۱ فعالیت عمده را برنامه‌ ریزی کرده بود که از جملۀ آن ۵۹ فعالیت آن را تکمیل کرده است. ۱۸ فعالیت از این میان در حال اجرا و تکمیل شدن قرار دارد، پنج فعالیت  آن آغاز نشده است و تطبیق ۹ فعالیتی که  آغاز شده بود، به دلیل مشکلات معطل شده است.
او گفت وزارت زراعت در سال مالی گذشته، ۸۹ درصد کار بازسازی ۳۴۴ شبکه آبیاری را تکمیل و ۸۴ ماشین لیزرلیول یا هموارکاری زمین توزیع کرد.
انتقال ۱۷۰ عراده تراکتور به ریاست‌های زراعت، خریداری و توزیع ۱۶ هزار و ۸۷ تن گندم اصلاح‌شده به دهقانان وتولید یک‌هزار و ۲۵۰ متریک تن تخم تصدیق‌شده گندم از دیگر فعالیت‌ها است.
وی افزود  احداث ۷۲۶ سبزخانه تجارتی، توزیع ۱۸۰۰ بسته انکشافی باغداری، تطبیق ۷۸۹ تجارب تحقیقاتی، اعمار ۴۵ سردخانه صفر انرژی، احداث ۶۸۹۱ هکتار باغ مثمر، اعمار ۲۳۵ کشمش‌خانه، توزیع ۵۰۰ متریک تن کود کیمیایی و توزیع ۳۵۰۰ کیلو گرام تخم پسته نیز شامل فعالیت‌های وزارت در سال گذشته‌ مالی می‌شود.
وی گفت تکمیل کار ساخت چهار مسلخ عصری و بزرگ، تزریق واکسین بر بیش از شش میلیون و ۵۰۰ هزار حیوان، تولید سه میلیون دوز واکسین حیوانی، ایجاد ۷۰ فارم مرغداری بزرگ تجارتی برای سرمایه‌گذاران، ایجاد ۸۰ فارم تولید ماهی گرم‌آبی و دو فارم تکثیر ماهی، حمایت و تجهیز ۲۷۰ کلینیک وترنری، خریداری ۳۱۱ تن خوراکه حیوانی وآغاز کار ساخت بزرگ‌ترین فابریکه‌ بسته بندی لبنیات در کابل نیز شامل فعالیت‌های سال گذشته است.
غفوری گفت که ایجاد سیستم آبیاری قطره‌ یی برای ۶۰ هزار نهال پسته، ایجاد یک هزار و ۱۹۰ قوریه‌ی خانگی، ساخت یک‌هزار و ۱۰۰ متر مکعب بند محافظتی برای نگهداری منابع طبیعی در تپه‌ها، احیای ۲۱۷ جریب قوریه‌ نهال‌های جنگلی، احیا و حفاظت ۶۰۲.۵ هکتار چراگاه، احیا و حفاظت از ۳۵۰ هکتار ساحات نباتات طبی، از جمله دیگر فعالیت‌های این وزارت است .
در بخش توان‌مندسازی زنان، توزیع ۳۸۰ صندوق زنبور عسل، توزیع ۷۰۰ بز شیری و ۴۰ گوساله، توزیع ۳۰۰ بسته وسایل زراعتی و مالداری و ۵۰۰ دستگاه خشک‌کننده سبزی ، ساخت ۱۹ هزار و ۴۷۴ باغچه‌یی خانگی در سطح کشور، ساخت یک هزار و ۸۸۵ سبزخانه‌ کوچک، ساخت ۲۹ هزار و ۵۷۰ فارم کوچک مرغداری، ساخت و تجهیز شش مرکز جمع‌آوری شیر و آموزش‌دهی به ۶۰۰ خانم گاودار و تدویر برنامه‌های آموزشی برای چهار هزار و ۲۶۰ خانم شامل بخش توان‌مندسازی زنان می‌شود.
او افزود در سال مالی ۱۳۹۸، ۲۲ درصد تولید زعفران نسبت به سال ۱۳۹۷ افزایش یافت. هم‌چنین ایجاد شش مرکز بسته بندی زعفران، ساخت عمارت انستیتوت تحقیقات زعفران در هرات، ایجاد ۴۸۹ مزرعه‌ی نمایشی زعفران، توزیع ۲۲۴ تُن پیاز خوش‌کیفیت زعفران به زعفران‌کاران از دیگر فعالیت‌های وزارت زراعت است.
ساخت و تجهیز یک‌هزار و ۱۹۰ قوریه‌ی جلغوزه، چهارمغز و دیگر درختان جنگلی، آموزش‌دهی به یک‌هزار و ۱۹۰ خانواده محلی، در زمینه‌ی ساخت قوریه‌ها، توزیع یک‌هزار و ۲۲۰ کیلو تخم برای ایجاد جنگل‌های بیش‌تر جلغوزه، ساخت ۳۱۰ هکتار جنگل جدید جلغوزه شامل فعالیت‌های سال مالی گذشته می‌شود.
سرپرست وزارت زراعت گفت که این وزارت از طریق صندوق وجهی زراعت، در ۱۳۹۸، حدود ۱.۱ میلیارد افغانی را به بیش از چهار هزار دهقان قرضه داده و از طریق این صندوق، قرار است در ۲۰۲۰ میلادی، ۱.۵ میلیارد افغانی را برای دهقانان و سرمایه‌گذاران قرضه بدهد.   بهزاد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا