جامعه

چرا افغانان به استراتیژی جدید امریکا برای افغانستان امیدوار شده‌اند؟

صدای آزادی – باختر-7 میزان
روزنامه والستریت ژورنال در یک مقاله می‌پرسد که چرا افغانان به استراتیژی جدید امریکا در بارۀ افغانستان و جنوب آسیا امیدوار شده اند؟
روزنامه می‌نویسد، بارک اوباما رئیس جمهور سابق امریکا که خروج نیرو‌های کشورش را از افغانستان تا آخر سال ۲۰۱۴ میلادی اعلان کرد، افغانستان، به یک وضعیت خیلی دشوار روبه‌رو شد.
روزنامه والستریت ژورنال می‌افزاید، افغانان در نتیجه انتخابات تقسیم شدند و نیرو‌های امنیتی افغان برای سرکوب جنگجویان طالبان و دیگر گروه‌های افراطی آمادگی نداشتند.
روزنامه والستریت ژورنال خاطر نشان می‌سازد، در حالیکه امریکا در آن زمان در باره افغانستان استراتژی مشخص نداشت، ایران و روسیه هم دخالت خود در افغانستان را افزایش دادند و به تمویل گروه طالبان از لحاظ مالی و اسلحه پرداختند.
روزنامه والستریت ژورنال در ادامه این مقاله می‌نویسد، به این ترتیب، طالبان تقویت شدند، تصور پیروزی به آن‌ها دست داد و بر نیروهای امنیتی افغان و مراکز ولایت و مناطق استراتژیک به حملات پرداختند.
روزنامه به رقم تلفات نیرو‌های امینتی افغان که از سوی مقام‌های امنیتی ارائه شده، اشاره کرده می‌نویسد، در آن زمان تخمین می‌گردید که تقریباً ۵۰ عسکر هر روز در نبرد با جنگجویان شورشی کشته می‌شدند.
به نوشته روزنامه والستریت ژورنال، اکنون که دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا استراتژی جدید را اعلان کرده، افغانان یکبار دیگر به خاطری امیدوار شدند که در پلان رئیس جمهور ترمپ در ارتباط به خروج نیروها با در نظرداشت به وضعیت امنیتی افغانستان تصمیم گرفته خواهد شد.
هر چند که جزییات بیشتر در این مورد به نشر نرسیده‌است.
روزنامه والستریت ژورنال در پایان این مقاله می‌نویسد، با آن‌که در افغانستان منحیث یک کشوری دارای دموکراسی فعال، تا هنوز سرنوشت صلح معلوم نیست، اما حداقل افغانان حالا یک امیدی دارند.# خلیل

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا