سیاست

حاجی محمد محقق خواستار نقش روسیه، هند و ایران در پروسه صلح افغانستان شد

کابل باختر 21 دلو
حاجی محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه در ملاقات با فرانس میشل میلبند سفیر اتحادیه اروپا ، نیروهای امنیتی کشور، اصلاحات انتخاباتی، پروسه صلح، مهاجرت افغانها به اورپا و مسائل اقتصادی بحث و تبادل نظر نمود.
دفتر مطبوعاتی ریاست اجرائیه به آژانس باختر خبر داد، سفیر اتحادیه اروپا در مورد سفرش به ایران گفتند که در این سفر پیرامون مسائل چون امنیت و صلح، مهاجرت افغانها از ایران به اروپا و  همکاری در احداث خط اهن و تسهیلات تجارت منطقوی با مقام های جمهوری اسلامی ایران بحث و تبادل نظر کرده است. سفیر اتحادیه اروپا گفت که از ایران خواسته است تا از روند صلح در افغانستان حمایت کند و نیز در مورد مهاجران افغانستان مقیم ایران با مقام های ان کشور گفتگو کرده است.
در مقابل معاون دوم ریاست اجرائیه بر لزوم همکاری های جامعه جهانی با افغانستان تاکید نموده گفت که تروریزم به هر شکل و تحت هر نامی که باشد ( القاعده، داعش و یا عناوین دیگر) دشمن بشریت است و باید جامعه جهانی بطور متحد و یکدست برای نابودی این خطر جهانی تلاش کنند.
معاون ریاست اجرائیه با بررسی اوضاع امنیتی کشور گفت که آرایش نیروهای امنیتی در ولایت های شمال و شمال شرق در گذشته ها نا متوازن بوده و تقویه نیروهای امنیتی در ولایت های بدخشان، تخار، کندز و بغلان از دیگر ضرورت های مبارزه با تروریزم و عوامل نا امنی است.
محقق یادآور شد  که میزان پولیس محلی به دلیل جدی بودن سطح تهدیدهای امنیتی در هزاره جات باید در چهار چوب قانون افزایش یابد و برای حمایت از این نیروها نیز یک فرقه مستقل ارتش در هزاره جات تشکیل گردد. معاون ریاست اجرائیه افزود: بهار آینده بهاری تلخی خواهد بود و به باور من گفتگوهای صلح در آینده نزدیک نتیجه نخواهد داد و تامین صلح و ثبات و مبارزه با تروریزم نیازمند اقدامات و مبارزه جدی دولت افغانستان و جامعه جهانی است. استاد محقق تاکید کرد که برای تامین صلح و ثبات و مبارزه با تروریزم در افغانستان نیاز است که اردوی ملی افغانستان اعم از هوایی و زمینی تجهیز شود.
معاون ریاست اجرائیه همچنین طمینان داد که دولت افغانستان مصمم است تا اصلاحات انتخاباتی را مطابق موافقتنامه تشکیل حکومت وحدت ملی انجام و نیز انتخابات را در تابستان سال آینده برگزار نماید. استاد محقق وحدت و یکپارچگی مردم و اکمال اردو و پولیس ملی و توازن در ترکیب نیروهای امنیتی و اداره های دولتی را از دیگر نیازهای جامعه افغانستان دانستند.
معاون ریاست اجرائیه یک بار دیگر دستاوردهای مردم افغانستان و جامعه جهانی در پانزده سال گذشته را غیر قابل معامله دانست و بر حفظ آزادی بیان، حقوق بشر و ارزش های دموکراتیک و مدنی در گفتگوهای صلح تاکید کرد.
استاد محقق در بخش دیگری از صحبت های خود گفت که برای به نتیجه رسیدن روند گفتگوهای صلح باید تمام کشورهای موثر منطقه مانند روسیه، ایران و هند در این روند نقش داده شوند تا از سوء تفاهم ها و اتخاذ مواضع متفاوت جلوگیری گردد.
در پایان سفیر اتحادیه اروپا به استاد محقق اطمینان داد که کشورهای کمک کننده افغانستان، خواهان حضور و همکاری درازمدت در این کشور است و مردم افغانستان را تنها نخواهد گذاشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا