اخبارTOPتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۸ جدی/  باختر

ساخت دروازۀ هوشمند در هرات که می تواند بیمار کرونایی را تشخیص دهد، یک ابتکار و نوآوری قابل تحسین است واگر رشد داده شود باعث تغییرات مثبتی در امر مبارزه با کرونا خواهد شد.

مفسر آژانس باخترمی نگارد؛ در حالی که افغانستان برای مهار ویروس کرونا بیشتر به کمک های خارجی وابسته است، دسته یی از جوانان در هرات، شامل سه دختر و یک پسر با هزینۀ یک هزار دالر از پول شخصی شان، دروازۀ هوشمندی ساخته اند که می تواند بیمار مصاب به کرونا را تشخیص دهد. 

این دروازۀ هوشمند با دستگاه‌های تب‌سنج، ضد عفونی‌کننده و شمارش افراد  مجهز است و اگر دمای بدن فرد از «۳۷ درجه» بالاتر باشد، باز نمی‌شود و کسی نمی‌تواند از آن عبور کند ، با نصب و استفاده ازچنین دروازه در ساختمان‌های عمومی و مراکز پر‌رفت‌وآمد می توان میزان گسترش ویروس کرونا را کاهش دهند.

این ابتکار جوانان هراتی قابل تحسین است و درست زمانی چنین یک دروازۀ ساخته می شود که افغانستان نگران گسترش ویروس کرونا است و برای مهار آن بیشتر به کمک های بیرونی چشم دوخته است، مشکل اساسی ما درشیوع کرونا‹موج اول و دوم› رفت و آمد های بیرونی بوده است، همین حالا که ما با موج دوم شیوع این ویروس واگیرمواجه هستیم بسیارپرواز های بیرونی به دلیل انتقال این ویروس به تاخیر افتاده است مشکل در این است که چک و کنترول مسافران در میدان های هوایی کشور تنها  با دیدن تب آنان خلاصه می شود و ما تکنالوژی پیشرفته در اختیار نداریم.

آنچه را جوانان هراتی اختراع کرده اند و ساخته اند، می تواند یک گام اولیه باشد واگر زمینه و امکانات برای آنان مساعد شود بدون شک این اختراع شان را وسعت خواهند بخشید،آن را دقیق تر خواهند کرد و با تولید بیشتر چنین دروازه ها زمینه آن مساعد می شود که ما در شناسایی بیماران کرونایی بیشتر موفق باشیم و راه وقایه دربرابر این بیماری را خوب طی کنیم و برای محافظت از خود در برابر این ویروس اقدامات لازم را انجام دهیم وبا امکانات داخلی دربرابر این بیماری جهان شمول آمادگی داشته باشیم، درکنار این مسایل، ابتکار جوانان هراتی به ما آموخت که کرونا یک معضل جدی اجتماعی است و هر کی باید به سهم خود در برابرآن اقدام کند.

کرونا امروزجهان را  با شرایطی مواجه کرده است که بدون شک همانند جنگ جهانی دوم بی سابقه بوده است، در چنین وضعیت هر کشوری در غم جان خود است واین نیاز است که باید هر کاری کرد که در برابر بحران موجود وچالش های که فرا راه ما وجود دارد تاب آورد و از آن عبور کرد و این زمانی ممکن است که ما فرصت های جدید را پیدا کنیم واز این فرصت ها بهره بریم و چه خوب است که این فرصت ها از منابع و امکانات داخلی فراهم شود.

باید از کار کرد جوانان هراتی آن هم در شرایط که هر کشوری راه سهل وکوتاه مبارزه با کرونا را دنبال می کنند تقدیر کرد، ابتکار و عمل در چنین شرایط تاثیرمثبتی دارد در حالی که از دست دادن استعداد ها در شرایط ووضعیت کنونی و پسا کرونا جبران نا پذیر خواهد بود، یک ابتکار کوچک در جز می تواند باعث تغییراتی بزرگتری شود، لازم است مسوولان در نظام توجه خود را به اقدامات و ابتکاراتی که می توانند کار آفرین ،فرصت آفرین و ظرفیت ساز باشند معطوف بدارند،تقدير از کار مبتکران وپژوهشگران‌ تقدیر از خلاقیت و ابتکار است که باید نهادینه شود. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا