گزارش ها

هشتصدو چهل نفر در سال پار میلادی درکشور در رویداد های ترافیکی جان باختند

کابل   باختر ۲۵  جدی
در سال ۲۰۱۸ میلادی ۸۴۰ نفر در حوادث ترافیکی در کشور جان باختند  و حدود ۵۳۰۰۰ نفر دیگرزخمی شدند.
گزارشگر آژانس باختر می نگارد : منابع خبری وزارت صحت عامه می گویند که در طول سال گذشته میلادی  ۸۴۰ نفر در افغانستان در حوادث ترافیکی جان باختند و حدود پنجاه و سه هزار نفر دیگر زخم برداشتند .
وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه  می گوید که این ارقام دوازده مرتبه بیشتر از تلفاتی است که شهروندان افغانستان در حملات تروریستی متحمل شده اند که زنان و کودکان نیز شامل کشته و زخمی شدگان حادثات ترافیکی در افغانستان اند.
کابل به عنوان پایتخت که شاهد حضور ترافیک سنگین است  و شاهراه های کشور گواه بیشترین  رویداد های ترافیکی اند.
وقوع حوادث ترافیکی در کشور عوامل متعدد دارد در گام نخست ازدیاد وسایط وکمبود جاده ها عامل بروز وقایع ترافیکی اند ضمنا عدم رعایت قانون  از سوی رانندگان ٬ مردم و حتا مسوولان ترافیک عامل بروز این وقایع اند.
با آن که وزارت صحت عامه آمار کشته شدگان در حوادث ترافیکی را در کابل ۸۴۰ تن ذکر می کند مگر منابع ریاست ترافیک می گویند که تنها در نه ماه اول امسال دو هزار چهار صد و نود شش حادثه ترافیکی در آن اداره ثبت شده که مرگ  نه صد و سی ونه نفر را در پی داشته است.
سمونیار عبدالحکیم آمر حادثات ریاست عمومی ترافیک می گوید دلیل شمار بلند حادثات ترافیکی عدم رعایت قوانین ترافیکی از سوی رانندگان، توزیع جواز رانندگی به گونۀ غیرقانونی و بدون سپری کردن امتحان از سوی برخی زورمندان، بی توجهی شهروندان کشوربه قوانین  و کم عرض بودن جاده‌ها است .
اما سمونیار عبدالشکور صافی آمر حادثات ترافیک کابل می گوید که حوادث ترافیکی در کابل نسبت به سال گذشته کاهش یافته است .
او در این رابطه به خبرنگار آژانس باختر گفت.ارقام بدست آمده از اداره ترافیک کابل نشان میدهد که حادثات ترافیکی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
واین ارقام ازاول حمل سال 1397 تا اخیر ماه قوس این سال 627 واقعه ترافیکی را نشان می دهد که دراین گونه حوادث 200 واقعه فوت 411 واقعه مجروحیت و 16 خساره مالی موجود است .
صافی افزود: در 244 واقعه  فوتی 139 مرد 35 زن و 70 کودک شامل بودند.
همچنان در794 حادثه مجروحیت 564 مرد و95 زن و 135 کودک شامل بودند.
سمونیار صافی می گوید که حوادث ترافیکی در کابل علل وانگیزه های مختلف دارد ٬سرعت زیاد ٬سبقت کردن بی جا  بی احتیاطی رانندگان ، انحراف و داخل شدن به خط سیر یک  دیگر ، عدم رعایت احتیاط لازم ، عدم حاکمیت بعضی از رانندگان بالای واسطه نقلیه ٬عدم رعایت مقررات ، عدم آگاهی از مقررات ترافیکی  موجودیت واسطه اشترنگ راسته در ترافیک افغانستان  عوامل اند که سبب حادثات ترافیکی در کابل می شود.
به گفته صافی ٬ نبود جاده های معیاری ، نبود دهلیز های پیاده رو٬ نبود پارکینگ ، عدم مصئونیت جاده ها ، درشهر کابل و استفاده اشخاص پیاده از سرک … نیز در وقوع حوادث ترافیکی بی اثر بوده نمی تواند.
صافی می گوید،  درتمامی کشور تنها دو جاده معیاری موجود است و دیگر نقاط کشور دارای جاده های معیاری نیست و این خود یک مشکل است
شمس الدین خنجی راننده ٬یک شرکت مسافربری می گوید که در اصل این رانندگان اند که باعث بروز حوادث ترافیکی در شاهراه ها می شوند
رقابت های نا سالم میان شرکت های مسافر بری در بروز این وقایع  نقش دارد او می گوید که شرکت های مسافربری  به راننده ها که وقت تر خود را از یک شهر به شهر دیگر برساند امتیازات  مالی می دهند  ضمنا برای تشویق آنها ٬ القاب  ونام هایی  بالای رانندگان گذاشته اند یکی را پترول ٬ دیگری را گلوله ویا آتش نام می دهند و یک نوع رقابت ناسالم را میان رانندگان نیز به میان آ ورده اند
رقابت ناسالم میان رانندگان است که آنها دست به تیز رانی می زنند ٬ قوانین را مراعات نمی کنند  ضمنا استفاده ار مواد مخدر در میان رانندگان رایج است که این خود می تواند زندگی و جان مسافران را در خطر اندازد
او مشوره می دهد که باید مسوولان ترافیک درکابل و ولایت هایی که در مسیر  شاهراه ها قرار دارند باید نظارت شان را بر رانندگان بیشتر سازند و مساله نمونه گیری از خون رانندگان را از یاد نبرند تا معلوم شود  که راننده ٬مواد مخدر استعمال کرده یا خیر؟   همچنان باید برمساله توزیع جواز رانندگی و بررسی تخنیکی وسایط باید بیشر تمرکز شود
زیرا بیشترین حوادث ترافیکی در شاهراه ها رخ می دهد  و تا زمانیکه این مساله حل نشود مشکل است از بهبود وضعیت ترافیک در کشور سخن گفته شود.  
  صائم / فریبا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا