صحت

ازهفته جهانی واکسین تجلیل شد

کابل باختر 6 ثور
ازهفته جهانی واکسین  امروز با مراسمی از سوی وزارت صحت عامه وهمکاران ملی و بین المللی آن وزارت برگزارشد.
از این هفته به منظور بلند بردن سطح آگاهی مردم در مورد اهمیت واکسین و حصول اطمینان ازتطبیق بموقع تمام واکسین های مورد نیاز ،تجلیل بعمل میاید. 
به اساس معلومات ریاست نشرات وزارت صحت عامه به آژانس باختر، درمراسمی که به همین مناسبت درآن وزارت برگزارشد، داکتر احمدجان نعیم معین پالیسی و پلان وزارت صحت عامه گفت: " تطبیق واکسین یکی از مداخلات موثر و مطمئن صحی میباشد و نیاز است تا تلاشها به منظور بلند بردن سطح پوشش واکسینها و تقویۀ برنامۀ روزمرۀ معافیت دهی صورت گیرد.
وی گفت: ما باید اطمینان حاصل نماییم تا کودکان واجد شرایط به مراکز صحی برای تطبیق واکسین آورده میشوند و یا زمانیکه تطبیق کنندگان واکسین  به قریه ها و عقب در های کودکان مردم می روند بالایتمام کودکان واکسین تطبیق می شود؟
این مسولیت ما است تاکودکان خویش را از امراض قابل پیشگیری از واکسین نجات دهیم زیرا واکسین حق هر کودک میباشد." برنامه هفته جهانی معافیت دهی تنها در این هفته منحصر نمانده بلکه تا اخیر سال ادامه خواهد داشت.
دراین مراسم خانم ایمان شنکیتی به نماینده گی از سازمان صحی جهان صحبت نمود و گفت که این غیر قابل قبول است که اکنون هم کودکان از بابت امراض قابل پیشگیری با واکسین ها که مصئون و به آسانی قابل دسترسی است و جان های خود را از دست میدهند واکسین ها نه تنها کودکان را از امراض معمول نجات می دهد بلکه آنان را از  امراض کشندۀ دیگر مانند سینه وبغل که یکی از عوامل مهم مرگ و میر نزد اطفال زیر پنجسال را تشکیل میدهد نیز نجات میدهد.
او گفت که ما باید خلاهای واکسین را پر نماینم و اطمینان حاصل کنیم که هر کودک افغان بدون در نظرداشت موقعیت جغرافیایی شان به واکسینهای حیاتی دسترسی دارند .
سطح پوشش واکسیناسیون افغانستان در مقایسه با دیگرممالک منطقه قناعت بخش نمیباشد. به اساس آخرین سروی ۲۰۱۳ از  هر پنج کودک یا مادرواجد شرایط یکی آن واکسین نشده است. همچنان این سروی نشان میدهد که سطح پوشش واکسین سرخکان به ۵۹ درصد میرسد و این در حالیست که ۵۱ درصد کودکان سن پاینتر از 1 سال تمام واکسینهای شامل جدول روزمره را اخذ نموده اند.
دراین مراسم داکتر شرین ورکی  مسوول بخش صحت  اداره یونیسف در افغانستان گفت: "چنانچه واکسین ها ۳۵ درصد مرگ و میر را کاهش میدهد ما باید تمام موانعی که سد راه برنامه واکسیناسیوناست برداریم  تا به هر کودک رسیده گی نماییم.
معافیت دهی یکی از روش های ارزان و موثر میباشد که کودکان را از امراض سیاه سرفه، سینه وبغل، فلج ، تیتانوس، سل، زردی سیاه، ریزش نوع بی، دیفتری و سرخکان نجات می دهد. در افغانستان هنوز هم سطح مرگ و میر کودکان زیرپنج سال ناشی از امراض قابل پیشگیری به واکسین بسیار بلند میباشد که به 97 درصد در هر 1000 کودک زنده می رسد و افغانستان هم یکی از دوکشور جهان میباشد که گردش ویروس پولیو در آن وجود دارد که در سال 2015 بیست  واقعه مثبت راپور داده شده و در سال روان تا هنوز چهار واقعه مثبت ثبت گردیده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا