تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت یکشنبه 12 قوس

 

شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که بدسترس قرار گرفته اند در شماره های امروز به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارش های را در مورد رویداد های جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.

روزنامه آرمان ملی سرمقاله شماره امروزی را زیرعنوان ماموریت امریکا در افغانستان تمام نشده است، نوشته وآورده است: القاعده به افغانستان باز می گردد، این گزارش گواهی میدهد که جنگ درافغانستان همچنان می ماند و ماموریت نیز در افغانستان به پایان نرسیده است.

بی جهت نیست که مردم افغانستان نگرانی نداشته باشند هرچند می تواند به خوبی امیدوار بود که ظهور دو باره طالبان به قدرت دیگر نا ميسر است زیرا شرایط کنونی دیگر با سال هایی که زمینه ساز شکل گیری طالبان شد فرق کلی دارد.

با این همه باید از همین اکنون به نیروهای ائتلاف جهانی در افغانستان واقعیت را گفت و آنها را به پشت دادن به کشوری به نام افغانستان که در آن هیچ خبری که درآن بر مبنای اعتباراتی که در جهان است، نمی توان پیش بینی کرد.

سرمقاله به همین گونه ادامه یافته و این روزنامه در مطلب دیگر نوشته که میزان مرگ و میر کودکان در کشور کاهش یافته است.

تا زمانی که در قانون جزا تعدیل وارد نشود غصب زمین در افغانستان دوام خواهد یافت. عنوان مطلب دیگری می باشد که این روزنامه در برگ نخست نشر کرده است.

آرمان ملی ، از قول نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان عنوان کرده که حکومت افغانستان در برابر فساد اداری مبارزه واقعی کند.

آرمان ملی همچنان در مطلب دیگر خبرداده که دوصد حاجی افغان از عربستان سعودی فرار کرده است.

به نوشته این روزنامه، امسال در جریان مناسک حج بیت الله شریف درعربستان سعودی، 25 زایر افغان جان باخته، دو صد زایر دیگر فرار کرده است.

معاون مجلس نماینده گان از یک پولیس معذرت خواست عنوان مطلب دیگری می باشد که روزنامه آرمان ملی در صفحه اول نشر کرده است.

آرمان ملی در برگهای شماره امروزی به نشر سایر مطالب پرداخته است.

اما روزنامه هشت صبح در برگ نخست نوشته که فردا محمد اسماعیل استیضاح می شود. به نوشته این روزنامه ایجاد شورای مجاهدين از سوی محمد اسماعیل و آن چه سوء استفاده از موقف حکومتی به هدف ایجاد این شورا نامیده میشود، از عمده ترین دلیل استیضاح محمد اسماعیل گفته شده است نامتوازن بودن پروژه های آب و برق، نبود شفافیت در قرار داد ها، بی توجهی به آب هیرمند و سواحل دریاي آمو از دیگر دلایل استیضاح وی خوانده شده است.

این روزنامه در مطلب دیگر از قول مجلس نماینده گان نوشته که هرگاه تنش های اخیر در بغلان مهار نشود دامنه ی آن به سایر ولایت های شمالی کشور گسترش خواهند یافت.

هشت صبح در همین صفحه از قول رییس مجلس نماینده گان خبرداده که قانون انتخابات به مجلس نماینده گان معرفی می شود.

یک و نیم ملیون سی سی خون در ایام عاشورا جمع آوری شده است.

زندانیان بیشتر طالبان از پاکستان آزاد می شود، استیضاح و بازار گرم دلالان، عناوین دیگری هستند که این روزنامه در صفحه دوم نشر کرده است.

اما روزنامه ماندگار، در برگ نخست عنوان کرده که وزارت تجارت درتلاش به دست آوردن عضویت سازمان تجارت می باشد .

 ماندگار همچنان در مطلب دیگر خبرداده که پایگاه های آلمان در کندز و بغلان بسته می شود.

ماندگار همچنان در صفحه اول از قول قوماندان زون 303 پامیرنوشته که شبکه های تروریستی در تلاش نفوذ به شمال کشور هستند.

این روزنامه از قول خانم حنا ربانی نوشته که امریکا از افغانستان خروج مسوولانه داشته باشد.

به نوشته ماندگار وزیر دفاع امریکا گفته که پس از سال 2014 به نیروهای قابل توجه در افغانستان نیاز دارند. ماندگار درین مورد نوشته: در حالی که مقام های ارشد امریکا هنوز در خصوص تعداد قطعی نیروها در افغانستان پس از 2014 اظهار نظری نکرده اند. وزیر دفاع امریکا گفت که میزان نیروهای باقیمانده درین کشور باید قابل توجه باشد.

به همین ترتیب روز نامه ماندگار در برگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است.

اما روزنامه سخن جدید در صحفه اول به خروج مسوولانه امریکا از افغانستان توجه کرده و نوشته : وزیر خارجه پاکستان اعلام کرد که اسلام آباد خواهان این است که امریکا یک خروج مسوولانه و متعهدانه که از افغانستان برای دستیابی به صلح و ثبات در منطقه داشته باشد.

این روزنامه به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشته: حنا ربانی کهر، وزیر امور خارجه پاکستان در مصاحبه ای با یکی از کانال های تلویزیونی خصوصی این کشور گفت، نقش اسلام آباد کمک به دولت افغانستان برای دستیابی به یک مرحله گذار مسوولانه و خروج امریکایی ها ازین کشورازطریق روند توافق و سازش است.

افغانستان عضو سازمان تجارت جهانی میشود، آلمان دو پایگاه نظامی اش را در افغانستان تعطیل می کند، اماده گی سازمان همکاری شانگهای برای کمک به افغانستان، مشارکت ترکیه در اکتشاف نفت افغانستان از جمله عناونی می باشند که روزنامه سخن جدید در صفحه اول نشر کرده است.

به همین ترتیب روزنامه های انصاف،وحدت و دیگران در شماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا