سیاستاخبارامنیت

امرالله صالح: برای مهار حمله های تروریستی در کابل به زمان بیشتر نیاز است

کابل/ 3جدی  باختر

در حالی که وقایع تروریستی در کابل بیشتر شده است٬ امرالله صالح٬ معاون اول ریاست جمهوری می گوید: برای جلوگیری از حمله های تروریستی در کابل به زمان بیشتری نیاز است.

به گزارش آژانس باختر؛ معاون اول ریاست جمهوری در نشست امنیتی که صبح امروز برگزار شد٬ گفت: برای مهار تروریزم «طالب و داعش» اقدامات زیادی صورت گرفته است. بعضی ازین اقدامات عاجل و کوتاه مدت بوده است و شماری از اقدامات ربط به مسایل ساختاری و رفتن به عمق مسایل را دارد که نتایج پس از گذر وقت نمایان خواهد شد.

معاون اول ریاست جمهوری در رابطه به ازدیاد وقایع تروریستی در کابل گفت:  در بمب های خودساز از مواد صنعتی انفجاری کم کارگرفته می شود که بازهم منبع صدور آن پاکستان است. بخش عمده مواد از امونیم نایتریت کارگرفته می شود. امونیم نایتریت نوعی از کود کیمیاوی است که سال ها ست از اقلام ممنوعه در افغانستان به حساب می آید.

به گفته معاون اول ریاست جمهوری، همسایه‌های دیگر ما این مواد را به افغانستان نمی ‌فرستند. در مذاکرات ما با مقام های پاکستانی‌ها منع قراردادن صدور این مواد را به افغانستان به کرات یاد کرده‌ایم که متاسفانه در سال 2020 بین پانزده الی بیست هزار تن امونیم نایتریت از طرق مختلف در اختیار طالبان قرار داده شد. از هر تن آن می‌شود تا 50 تا بمب ساخت.

امرالله صالح٬ با اشاره به ویدیوی اخیر که بازدید ملابرادر از یک شفاخانه در کراچی پاکستان را نشان می دهد گفت: من از کسی که این ویدیو را نشر کرد سپاس می کنم٬ او به ادامه گفت: طور اوسط سی درصد تمام بسترهای شفاخانه‌ها در کویته پر از زخمی‌های تروریستانی است که از افغانستان برای تداوی به آن جا برده می شوند و آنهایی که مهم‌تر اند٬ به کراچی انتقال می‌شوند که شما اکنون ثبوت غیرقابل انکار آنرا در اختیار دارید.

معاون اول ریاست جمهور دراین نشست٬ درباره رویدادهای جنایی و ترورییستی  در کابل گفت: انتحار٬ بمب مقناطیسی – بمب کنار جاده – سربریدن افراد ملکی -برخورد غیرانسانی و اسلامی با اسیر جنگی – ویران سازی زیرساخت‌های اقتصادی ارمغانی است که طالب به ملت افغانستان داده است٬ گروه‌های دیگر که به اسم‌های مختلف گاهی مسوولیت کشتارها را به عهده می‌گیرند نیز از بستر عملیاتی طالبان استفاده می‌کنند٬ ایتلاف تاکتیکی و عملیاتی میان طالب و داعش واضح است و این موضوع را با تمام ثبوت آن در اختیار متحدین غربی خویش و ملل متحد قرارداده ایم. جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا