فرهنگ

‘- شش جلد کتاب ازسوی یک هیئت جاپانی به وزیر اطلاعات و فرهنگ اهدا گردید

– شش جلد کتاب ازسوی یک هیئت جاپانی به وزیر اطلاعات و فرهنگ اهدا گردید
2- دکتور رهین : بنای نوین موزیم ملی افغانستان مایه افتخار و غرور ملی ملت ما و گویای فرهنگ و تمدن سرزمین و مردم بزرگوار افغانستان خواهد بود
کابل باختر24 اسد
مسوول انجمن جاپان-افغانستان کشور جاپان وهیئت همراه اش امروز ضمن دیدار ازموزیم ملی ، شش جلد کتاب را به دکتور سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ اهدا کرد .
به گزارش خبرنگار آژانس باختر: این کتاب توسط پروفیسور مکسونامی مسوول انجمن چاپان – افغانستان ، به وزیر اطلاعات وفرهنگ غرض نگهداری در موزیم ملی و کتابخانه عامه اهدا گردید.
دراین مراسم دکتورسید مخدوم رهین وزیر اطلاعات وفرهنگ گفت که این کتاب دررابطه به افغانستان و آثار تاریخی افغانستان توسط پروفیسور مکسونامی موسس و مسوول انجمن جاپان– افغانستان درآن کشور، نوشته شده است .
پروفیسور مکسونامی از سال های زیاد با افغانستان آشنا بود، به مردم وفرهنگ افغانستان عشق داشته و رفت وآمد های به مناطق مختلف این کشور داشته است.
همینگونه دکتور رهین و هیئت جاپانی در حالیکه ازسوی مسوولین موزیم ملی همراهی میشدند از بخش های مختلف موزیم ملی دیدار کردند.
طبق یک خبر دیگر: دکتور سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ از جریان کارساختمان دروازه های ورودی، دیوار احاطوی، توقفگاه وسایط و چای خانه موزیم نو ملی، در حالیکه ازسوی عمرا خان مسعودی رییس موزیم ملی و انجنیران موظف آن معلومات داده میشد ، دیدار نمود .
درجریان این دیدار دکتور رهین در پاسخ به سوالی خبرنگار آژانس باختر در رابطه به موزیم نو افغانستان معلومات داده گفت: عمارت موزیم ملی که ما بعد از ویرانی و حریق آن درجنگ های داخلی دو باره احیا کردیم ، دیگر گنجایش آثار بیشتر از این را ندارد .
عمارت که در زمان شاه امان الله ساخته شده و تاکنون در خدمت موزیم ملی افغانستان است همچنان که است حفظ خواهد شد .
ولی در جوار آن در هشت جریب زمینی که وزارت اطلاعات وفرهنگ از وزارت دفاع ملی بدست آورده ، عمارت نوینی بنا خواهد شد که گنجایش آثار دوره های مختلف تمدن وفرهنگ افغانستان را داشته باشد ، بخصوص فرهنگ وتمدن دوره اسلامی .
وزیراطلاعات وفرهنگ اضافه کرده که به این منظور دوسال قبل وزارت اطلاعات وفرهنگ ازسفرای کشورهای دوست مقیم کابل درعمارت موزیم ملی دعوت کرد و ضرورت ایجاد عمارت نو موزیم ملی را برای آنها اظهارکرد که درنتیجه مبلغی به عنوان اعانه درنظرگرفته شد که از آن جمله دومیلیون دالرامریکایی وزارت اطلاعات وفرهنگ و یک میلیون دالر وزارت معادن افغانستان به عهده گرفت.
دکتور رهین افزود که قراراست وزارت اطلاعات و فرهنگ این دومیلیون دالر امریکایی را که از عایدات نمایشگاه گنجینهء باختر بدست آمده و اکنون در وزارت مالیه میباشد، در این راه به مصرف برساند.
همینگونه سفیر وقت ایالات متحده امریکا آیکن بیری نخست پنج میلیون دالر امریکایی را به عهده گرفته بود و بعداً یک میلیون دالر دیگر را نیز به آن اضافه کرد و در رابطه به نقشهء و طرح ساختمان موزیم ملی جدید دوستان امریکایی اقداماتی به عمل آوردند و سایتی که به این منظور تاسیس شده در مدت کوتاهی، بیست هزار نفر مراجعه کرد که حاکی از علاقه جهانیان به موزیم و فرهنگ وتاریخ ملت افغانستان است.
وزیر اطلاعات وفرهنگ گفت: از میان هفتاد طرح از طرف هیئت منصفه ، شش طرح در نظر گرفته شد و درمجلس که به این مناسبت سال گذشته در نیویارک برگزارشد و من نیز اشتراک داشتم ، طرح نهایی تثبیت گردید و روی همین نقشه عمارت موزیم نو افغانستان بنا خواهد شد.
دکتوررهین اضافه کرد که پول مجموعی مصارف این موزیم سی ودو میلیون دالر امریکایی تخمین شده است که متباقی مبلغ مورد نیازهم باید از طریق اعانه تامین گردد.
وزیر اطلاعات وفرهنگ گفت : بنای نوین موزیم ملی افغانستان مایه افتخار و غرور ملی ملت ما و گویای فرهنگ و تمدن سرزمین و مردم بزرگوار افغانستان خواهد بود .
همچنان رییس موزیم ملی گفت: کار ساختمان دروازه های ورودی ، دیوار احاطوی، توقفگاه وسایط و چای خانه موزیم ملی با درنظرداشت معیار های بین المللی، سال قبل به مصرف ایالات متحده امریکا آغاز یافته و درحدود هشتاد درصد پیش رفته است .
وی اضافه کرد که امید میرود که تا دو ماه آینده کار ساختمان بخش های متذکره به پایه اکمال برسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا