اقتصاد

در كميته اقتصادي شوراي وزيران پلان استراتيژيك دوازده شهر كشور مورد بررسي قرار گرفت

كابل باختر 22 حوت
جلسه کمیته اقتصادی شورای وزیران، بعدازظهر امروز به ریاست محمد کریم خلیلی معاون رئیس جمهور و رئیس آن کمیته برگزار شد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر،
در این جلسه نخست پیشنهاد رئیس د افغانستان بانک مبنی بر ایجاد مراکز خرید و فروش اسناد بهادار مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اعضای کمیته اقتصادی با توجه به اهمیت آن از نگاه اقتصادی به صورت مفصل این موضوع را مورد غور و بررسی همه جانبه قرار داده و یک سلسله نظریات و پیشنهاداتشان را از نگاه ظرفیت، تاثیرات اقتصادی، مکانیزم های نظارتی و تاثیر آن بر سیاستهای پولی و مالی مطرح نمودند.
کمیته اقتصادی در این ارتباط فیصله نمود که  کمیسیون پنج نفری از نمایندگان اهل خبره و  متخصصین اقتصاد طرح ایجاد مراکز خرید و فروش اسناد بهادار را به طور همه جانبه مورد مطالعه قرار داده و در یکی از جلسات کمیته اقتصادی ارائه نمایند.
در ادامه وزیر امور شهر سازی پلان استراتژیک دوازده شهر کشور: تالقان، میمنه، چاریکار، فراه، گردیز، مهتر لام، پلخمری، میدان شهر، ایبک، پنچشیر، ترین کوت و پل علم را به کمیته ارائه نمود. وی شهر سازی را به عنوان یکی از فعالیتهای عمده اقتصادی کشور، رشد سریع شهرها و نیز جلوگیری از انکشاف خود را از جمله مهترین دلایل ضرورت پلانهای استراتژیک عنوان نموده و اظهار داشت که تا به حال پلان استراتژیک بیش از 56 شهر کشور تهیه و تکمیل شده است. سپس اعضای کمیته اقتصادی یک سلسله سوالات خود از نگاه مسائل ترانسپورتی، خدمات شهری، چگونگی تطبیق، مسائل زیست محیطی و برخی از مسائل دیگر مطرح نمودند. 
کمیته اقتصادی ضمن مهم عنوان خواندن پلانهای استراتژیک برای شهرهای کشور، طرح پلانهای استراتژیک متذکره را در اصول و قاعده مورد تایید قرار داده و غرض اجراات بعدی به شورای عالی وزیران ارجاع نمود.
در ادامه همچنین وزارت امور شهر سازی در ارتباط با تسریع پروژه 26 دلو که یک پروژه مهم رهایشی می باشد صحبت نموده و پیشنهاد نمود که به منظور سرعت دادن به پروژه متذکره  شرکتهای ساختمانی خصوصی در ساخت و ساز آن سهیم شده و نیز مطابق پروسیجر سایر پروژه های ساختمانی این وزارت نمرات رهایشی در بدل قیمت مناسب برای کارمندان ادارات دولتی توزیع گردد.
کمیته اقتصادی پس از بحث و تبادل نظر فراوان در این ارتباط، آنرا در صورت عدم مغایرت پروژه متذکره با ماستر پلان شهر جدید کابل مورد تایید قرار داد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا