جهان

بهبود روابط امارات و اسراییل؛ اردوغان به تعلیق روابط با ابوظبی هشدار داد

انقره/ وی او ای/ ۲۵ اسد/ باختر
پس از آن که اسراییل و امارات متحدهٔ عرب روی بهبود روابط به توافق رسیدند، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه دیروز  گفت که ترکیه ممکن روابط دیپلماتیک را با امارات متحده عرب به تعلیق درآورد.
اردوغان به خبرنگاران گفت:"من به وزیر امور خارجه دستور دادم. گفتم ما می توانیم روابط دیپلماتیک را با دولت ابوظبی تعلیق کنیم یا سفیر خود را فرا خوانیم."
دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا روز پنجشنبه  اعلام کرد که اسراییل و امارات متحده عرب روی روابط کامل دیپلماتیک توافق کرده اند.
خبر گزاری فرانس پرس گزارش داده است که بر اساس این توافق اسراییل طرح الحاق بخش‌های اشغال شدهٔ کرانهٔ غربی رود اردن را به حالت تعلیق در خواهد آورد؛ اقدامی که از طرف کشور های اروپایی و بعضی کشور های عرب به عنوان گامی به سوی صلح استقبال شده است.
اما بنیامین نتانیاهو، صدر اعظم اسراییل تاکید کرده است که کشوراش از برنامهٔ الحاق مسکونه‌های یهودی نشین در کرانه غربی رود اردن صرف نظر نخواهد کرد و این برنامه یک روزی عملی خواهد شد.
مقامات فلسطینی روز پنجشنبه اعلام کردند که در اعتراض به این معامله سفیر کشور خود را به گونهٔ "فوری" از امارت فرا می‌خوانند.
اردوغان یکی از مدافعان قوی حقوق فلسطینی ها است که بارها از سیاست های اسراییل در کرانهٔ غربی انتقاد کرده است.
وزارت امورخارجه ترکیه توافق امارات و اسراییل را "خیانت به فلسطین" توصیف کرد.
ترکیه گفته است که مردم منطقه "هرگز این رفتار ریاکارانه امارات را فراموش نخواهند کرد و آنرا نخواهند بخشید."
روابط بین امارات و ترکیه برای مدت طولانی تیره است و به ویژه بعد از درگیری در لیبیا بدتر شده است. ترکیه و امارات متحده عرب طرف های مخالف را در جنگ لیبیا حمایت می‌کنند.
ایران از این توافق انتقاد کرده است، اما عمان روز جمعه گفت که از تصمیم امارات متحده عربی برای عادی سازی روابط با اسراییل حمایت می کند، و امیدوار است که این توافقنامه به یک صلح جامع، عادلانه و پایدار در شرق میانه کمک کند.
امارات اولین کشور حوزه خلیج و سومین کشور عربی است که با اسرایيل روابط فعال دیپلماتیک برقرار می‌کند. پیش از این مصر و اردن تنها دوکشور عربی بودند که روابط فعال دیپلماتیک با اسراییل داشتند.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا