گزارش ها

باز گشت امارت اسلامی٬ تفکری که دیگر قابل قبول نیست

کابل/  ۱۸ حوت/  باختر
روسیه و امریکا در یک اعلامیه مشترک تاکید کرده اند که طرفدار بازگشت امارت اسلامی به افغانستان نیستند.
امارت اسلامی تشکلی است که از افراد وابسته به طالبان شکل یافته است و پنج سال هویت حکومت طالبان بود.
با متواری شدن گروه طالبان در اواخر سال ۱۳۸۰ خرشیدی٬ امارت این گروه نیز پایان یافت مگر در سال های اخیر به خصوص بعد از آن که امریکا با طالبان وارد گفت وگو های صلح شد٬طالبان بیشتر از هر وقت دیگر زمزمه امارت اسلامی سر دادند و زیاد کوشیدند که در هر مجلسی ٬از نام و آدرس امارت اسلامی ظاهر شوند. مگر بیشتر کشورها و رسانه ها ازآنان به عنوان هیئت طالبان یاد کردند .
با امضای توافق صلح که میان امریکا و طالبان صورت گرفت٬ذوق زدگی این گروه برای پدید آمدن دوباره امارت اسلامی بیشتر شده است.
مگر این ذوق زدگی آنهم در وجود پیشرفت های تازه سیاسی نمی تواند٬ پایدار باشد.
در گام نخست دولت افغانستان٬سیاست ورزان و احزاب سیاسی افغانستان جمع فعالان سیاسی ومردم تاکید دارند که جمهوریت در افغانستان قابل تعویض نیست و هیچ بحثی در خصوص شکل و محتوای نظام در کشور٬وجود ندارد.
ایران٬همسایه غربی افغانستان که بار ها گفته شده است با طالبان رابطه داشته است و یکی از حامیان این گروه معرفی شده است٬ به صراحت٬ مخالفت خود را با بازگشت امارت طالبان به افغانستان بیان کرده است  وتاکید کرده است که طالبان باید در آینده سیاسی افغانستان بخشی از قدرت باشند نه کل قدرت.
کشور های آسیای میانه که بیشتر از دیگران٬ نگران  فعالیت های تندروان مذهبی در کشور های شان اند٬می خواهند چنان تضمینی دریافت کنندکه افغانستان هیچگاه منبع صدور افراط گرایی به این کشورها نباشد و این کشور همچنان ازمسیر مردم سالاری که انتخابات و فعالیت های آزاد مدنی است٬صاحب حکومت و نظام باشد٬در حالی که موجودیت امارت اسلامی در افغانستان یک نگرانی جدی برای این کشور ها خواهد بود.
هند که امارت اسلامی را نفوذ و برنامه پاکستان در منطقه می داند٬نیز با شکل گیری امارت اسلامی و تقویت بنیاد گرایی در افغانستان مخالف است.
چین  همسایه دیگر افغانستان که نگران نزدیکی طالبان  با ایغوریان است  نمی خواهد یک رژیم نظیر امارت اسلامی طالبان یک الگوی برای ایغوریان که مبارزه مسلحانه را دربرابر بیجنگ به راه انداخته باشد.
اروپا و امریکا هم از رشد فعالیت های افراط گرایان در افغانستان نگران اندواگر امارت اسلامی باز شکل گیرد٬ این یک فرصت تازه برای جریان های افراط گرایان خواهد بود.
این نشان می دهد که کشور های زیادی در افغانستان٬ از منافع شان تعریف دارند و شماری هم منافع شان را متنوع و مشروع تعریف کرده اند. در حالی که پاکستان در وجود امارت٬ خود را در رسیدن به اهداف بلند منطقه یی کامیاب حساب کرده است٬در حالی در وجود منافع دیگران٬ این یک محاسبه غلط است.
آگاهان سیاسی افغان مطرح می کنند که با امضای توافق صلح میان امریکا و طالبان٬طالبان خود را در یک متری احیای امارت اسلامی یافته اند مگر اعلامیه اخیر روسیه و امریکا بر این تفکر طالبان آب سرد ریخت.
آمریکا و روسیه در یک بیانیه مشترک 12 ماده یی تاکید کردند که جامعه جهانی و سازمان ملل «امارت اسلامی» طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد و بازسازی آن را نیز نمی‌پذیرد.
در این بیانیه از توافق صلح آمریکا و طالبان استقبال شده است مگر تعهد شده است که با دولت افغانستان، رهبران سیاسی، جامعه مدنی این کشور و نیز طالبان برای رسیدن به توافق جامع صلح و پایدار و ثبات و امنیت جهانی همکاری شود.
آمریکا و روسیه همچنین تاکید کرده‌اند که ادامه حمایت و کمک‌های اقتصادی به دولت آینده افغانستان مشروط به حفظ حقوق همه افغانان از جمله زنان، جوانان و اقلیت‌ها خواهد بود.
پس در وجود قاطعیت مردم افغانستان٬نگرانی وتاکید جامعه جهانی٬بحث برگشت امارت اسلامی یک بحث منتفی است . تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا