سیاست

محمد اشرف غنی رییس جمهوری: در دوسال آینده، بخش عمدۀ آب مدیریت می شود

کابل/۲ حوت/باختر
محمداشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان، دیروزدر ششمین کنفرانس ملی آب تحت عنوان "انکشاف منابع آبی و مدیریت آن" اشتراک و سخنرانی کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر٬ در این کنفرانس خان‌محمد تکل سرپرست وزارت انرژی و آب، هدف برگزاری این کنفرانس، دستآوردهای حکومت در بخش آب و پلان پنج سالۀ آن را تشریح کرد.
وی افزود که حکومت از طریق استراتیژی ملی آب، در راستای تنظیم آب برای زراعت و توزیع آب آشامیدنی در زمینۀ حکومتداری آب جداً کار می کند و بر منبای قانون تنظیم آب، منابع آبی در سراسر کشور مدیریت خواهد شد.
سپس حشمت‌الله غفوری معین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری صحبت کرد و در کنار اینکه مدیریت آب و انکشاف زراعت را مهم خواند و گفت که با تغییر اقلیم، باران ها در حال کاهش یافتن و درجه حرارت در حال بلندرفتن است که این وضعیت بخش زراعت را متضرر می کند و به منظور جلوگیری از عوامل متذکره باید آب ها مدیریت شود.
در این نشست مجیب الرحمن کریمی سرپرست وزارت بازسازیو انکشاف دهات، مدیریت آب را اولویت کاری حکومت خواند و گفت که مدیریت آب اکنون به بحث اجتماعی مبدل شده است و مردم دهات به ارزش مادی آب واقف شده اند.
وی افزود که در دوسال گذشته، ۸۷۰ پروژه آب آشامیدنی تطبیق شده است و ۴۷۶ پروژه در بخش زراعت ۸۵۵۹ هکتار زمین را مورد آبیاری قرار داده است و ۷۰۸۰ هکتار زمین دیگر  از تهدید سیلاب ها مصوون ساخته شده است.
بعداَ فومن فروغ متخصص وزارت انرژی و آب، محورهای مدیریت استراتیژیک آب را تشریح کرد و در رابطه به تخصیص آب برای بخش های مختلف، منابع آب و استفاده از آن، معلومات ارائه کرد.
رییس جمهوری به اشتراک کنندگان ششمین کنفرانس ملی آب باتاکید براینکه حکومت برای مدیریت آب پلان جامع دارد، گفت که در پنج سال آینده، تمام آب های افغانستان جهت پیدا خواهد کرد.
رییس جمهور کشور افزود که استفاده نادرست از آب های زیر زمینی بحران به وجود می آورد و در این رابطه آگاهی‌دهی عامه مهم است و مردم باید در نگهداری این سرمایۀ ملی همکاری کنند.
رییس جمهوری گفت که در دوسال آینده با ساختن دیوارهای استنادی، سربندها و بندهای آبگردان، بخش عمدۀ آب های کشور مدیریت خواهند شد  و در این دوره، در راستای مطالعات و دیزاین بندهای بزرگ، کار اساسی انجام خواهد گرفت.
رییس جمهوری با اشاره به انکشاف متوازن آب ها، گفت که در سال های آینده حکومت تمرکز اساسی بالای ولسوالی ها خواهد کرد و با توجه به نیازمندی های مردم، به فراهم کردن آب آشامیدنی، توجه جدی صورت می گیرد.
رییس جمهور کشور در اخیر صحبت هایش با تاکید بر احیای سیستم مدیریت مردمی آب یعنی کاریزها در ولسوالی ها و قریه ها، گفت که این شوراها به حرکت های منظم مبدل شوند. وی افزود که آب های فرامرزی نیز مدیریت می شوند و در این موارد بر اساس قوانین بین المللی ما دست بالا داریم.
در این نشست الهام عمر هوتکی رییس اداره تدارکات ملی و سرپرست اداره امور ریاست جمهوری فرمانی را قرائت کرد که بر اساس آن، وزارت انرژی و آب به دو ادارۀ مستقل یعنی اداره ملی تنظیم آب و ادارۀ تنظیم خدمات انرژی تقسیم شد و خان محمد تکل به عنوان رییس اداره تنظیم آب تعیین شد.#جاوید

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا