صحت

قیمت ماسک در کابل بالا رفت

کابل/ ۶ حوت/ باختر
با ثبت اولین واقعه مثبت کرونا در افغانستان٬ قیمت ماسک در کابل و شهر های دیگر این کشور به گونه غیر منتظره افزایش یافته است.
به گزارش آژانس باختر٬ قیمت یک ماسک در کابل به بیست افغانی رسیده است در هرات٬ شهرکه اولین واقعه مثبت کرونا در آن ثبت شده است ٬قیمت یک ماسک سی افغانی است.
در شهر های دیگر افغانستان هم وضیعت همین سان است.
هفته گذشته قیمت یک ماسک به طور عمده یک افغانی بود و به طور پرچون دو تا سه افغانی فروخته می شد.
قیمت ماسک در حالی در بازار کابل٬ هرات و شهر های دیگر بالا رفته است که در مندوی کابل و سایر ذخیره گاه های تجاری٬ ماسک به طور قابل ملاحظه انبار شده است و کمبود آن احساس نمی شود.
مسوولان وزارت های تجارت و صحت عامه هم ازشرکت های  تولید کننده ماسک در کابل و هرات خواسته اند تا تولیدات شانرا بیشتر کنند . به این ترتیب امکان کاهش مقدار ماسک در کشور وجود ندارد٬ مگر قیمت ماسک بیشتر شده است.
احمدالله بایانی که در سرای احمد شاهی دکان دارد می گوید که ماسک یکی از کالا های کم فروش در کابل و شهر های دیگر بود مگر حالا قیمت و بها پیدا کرده است بعضی ها می گویند که ماسک در حالی قاچاق به چین و ایران است این یک حرف درست و دقیق نیست.
او می گوید:ماسک اکثرا از چین و ایران به افغانستان آورده می شد این دو کشور نیازی به ماسک افغانستان ندارند حلقه های منفعت جو در پی احتکار ماسک اند  و می کوشند قیمت آن را بالا ببرند و پول بیشتر به دست آورند.
دکانداران دیگری سرای احمد شاهی در کابل با احمدالله بایانی هم عقیده اند (سرای احمد شاهی یکی از بازار عمده فروشی ماسک در کابل است.)
باشماری از باشندگان کابل در این خصوص صحبت شد٬آنان به این نظر بودند که شماری از دلالان در کابل٬ می خواهند٬ماسک را همانند آرد و برنج احتکار کنند. که این خود دشمنی با مردم و استفاده از ناخن افگار است که وجدان بیدار آن را قبول نمی کند.
شماری از باشندگان کابل گفتند که تنها قیمت ماسک بالا نه رفته است٬ اگر دولت اقدام نه کند مساله کرونا یک هدف خوب برای حلقه های مافیایی درکشورخواهد بود.
برخی ها تلاش دارند که به بهانه مسدود بودن مرز با این و آن کشور٬قیمت مواد غذایی را نیز بالا ببرند. و این می تواند که مشکلات مردم را بیشتر کند.
همچنان باشندگان کابل از وزارت صحت عامه خواسته اند که مراکز قرنطین را در کابل مشخص کنند .
شهریان کابل از مسوولان خواسته اند که در کنار تبلیغات٬ کارعملی رابرای جلوگیری ازشیوع این بیماری روی دست گیرند٬پاک کاری شهر٬ ضد عفونی کردن شهر وبرنامه های دیگر وقایوی اگر هزینه بالای مالی هم دارد باید به عنوان یک اولویت و تدبیر مدنظر باشد.
واحد الله مایارسخنگوی وزارت صحت عامه می گوید که در کابل و چند شهر دیگر مراکز قرنطین ایجاد شده است.
واحدهای معاینه افراد در مرزها با مراکز مجهز قرنطین آماده هستند. همچنین در پایتخت و ولایات این مراکز ایجاد شده است.
به صورت مشخص در هرات نیز شفاخانه ولایتی با ۸۰ بستر آماده تشخیص و رسیدگی به افراد مشکوک می‌باشد که در صورت تغییر شرایط و ارزیابی وضعیت، ظرفیت  بسترها افزایش خواهد یافت.
باید گفت جلوگیری از ورود این ویروس، کار دشواری است، اما تدوای، قرنطین و مدیریت این معضل و درمان به موقع  بیماران می‌تواند جلو فاجعه را بگیرد. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا