گزارش ها

سازمان ملل؛ یک و نیم ملیارد دالر برای کمک با مردم افغانستان جمعآوری شده است مردم: نحوه مدیریت این کمک ها چگونه خواهد بود؟

کابل/ ۱۵ جدی/ باختر
سازمان ملل اعلام داشته است که یک و نیم ملیارد دالر برای کمک برای مردم افغانستان جمعآوری شده است.
گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد اعلام کرده است که یک و نیم ملیارد دالر برای کمک با مردم افغانستان جمعآوری شده است این در حالی است که طبق پیش‌بینی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه آن سازمان، مردم افغانستان زمستان سختی را در پیش دارند.
استفان دوجاریک، سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد، روز گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که زمستان سخت پیش‌رو مردم افغانستان است٬ شرایطی که افغان ها در آن به سر می‌برد، دشوار است.
دوجاریک می‌گوید که جامعۀ جهانی در حال بسیج شدن بیشتر برای کمک با مردم افغانستان اند٬ و در ماه دسمبر سال گذشته عیسوی٬ شرکای بشردوست سازمان ملل متحد به هفت میلیون نفر در افغانستان مواد غذایی کمک کرده‌اند وکمک نقدی، خوراکی و غیرخوراکی در نقاط مختلف افغانستان در حال انجام شدن است و تمویل‌کننده‌گان ۱.۵ میلیارد دالر برای کمک بشردوستانه در سال ۲۰۲۱ به افغانستان فراهم کرده‌اند.
این در حالی است که سازمان ملل چندی قبل نشست جهانی را برای فراهم کردن کمک های بشری با مردم افغانستان در شهر ژنیو سویس برگزار کرد که شرکت کنندگان اضافه از یک و نیم ملیارد دالر کمک با افغانستان را تعهد کردند.
با پیچیده شدن و ضعیت اقتصادی مردم افغانستان٬ امارت اسلامی خواستار کمک های بشر دوستانه با مردم افغانستان شد و آنچه را مقام های سازمان ملل بیان داشته اند این را می رساند که جامعه جهانی به این خواست لبیک گفته و در حال بسیج شدن برای کمک های بیشتر با مردم افغانستان اند.
مردم افغانستان از توجه جامعه جهانی نسبت به شرایط دشوار زندگی در افغانستان استقبال می کنند و این که سازمان ملل توانسته است حدود یک ونیم ملیارد دالر برای کم با نیازمندان درافغانستان جمآوری کند یک خبر خوش است مگر سوال روی نحوۀ مصرف این مبلغ است.
سازمان ملل و نهاد های دیگر بین المللی در جریان چهل و دو سال جنگ در افغانستان و در امر کمک با مردم این کشور حضور فعال داشته اند.
مگر نحوۀ مصرف پول های کمک شده با افغانستان همیشه با ایراد ها و مشکلاتی همراه بوده است.
در گذشته سازمان های جهانی و کشور های کمک کننده٬ برنامه های شان را از طریق انجو و سازمان های غیر حکومتی عملی کرده اند٬ انجو و نهاد های غیر حکومتی به هیچ نهادي منجمله نهاد های رسمی در افغانستان و کشور های و سازمان های بین المللی جوابدۀ و حسابدهی نبودند٬ بیشترین پول های که باید برای تغییر زندگی مردم افغانستان مصرف میشد٬ در امور اداری و لوژستیکی این انجو به مصرف می رسید٬ آنها قیمتی ترین منازل را به کرایه می گرفتند٬ از قیمتی ترین موتر استفاده می کردند و در رفت و آمد شان از معتبرترین خطوط هوایی و قیمتی ترین تکت رفت و برگشت استفاده می کردند و تعین تنخواه شان هم به ذوق و فرمایش خود شان بود.
انجو های بودند که با مسوولیت و دلسوزی در افغانستان کار کردند مگر انجو های هم بودند که ملوث بودند و غیر مصرف کاری دیگری نداشتند.
به تازه گی یک نشریه امریکایی از فساد در میان پیمان کاران امریکایی پرده برداشته است که نشان می دهد٬ پول های زیادی بنام بازسازی افغانستان بیرون شد مگر پیمان کاران و شرکای آنان در داخل افغانستان آن را به جیب زدند٬ چنین مواردی در میان شماری از انجو و سازمان های غیرحکومتی هم وجود دارد.
مردم افغانستان از اقدام و تدابیر سازمان ملل استقبال می کنند مگر تاکید دارند که نحوۀ مصرف باید مدیریت شود و پول های وعده داده شده در مسیر کمک با مردم افغانستان به مصرف برسد٬ از دید آگاهان اقتصادی و آٖنانی که سابقه کار با انجو ها را دارند٬ بهتر است که سازمان ملل روند کمک با مردم افغانستان را در هماهنگی با حکومت این کشور به پیش برد و اگر مصارف پولی از مسیر نهادهای رسمی افغانستان که نهاد ها جوابده و حسابده اند به پیش برده شود٬ صرفیه جویی های زیادی در کمک های جامعۀ جهانی با مردم افغانستان خواهد شد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا