سیاست

امریکا و افغانستان برای مقابله با شرایط بحرانی آماده میشوند

کابل باختر/ 19/ حوت
جان کربی سخنگوی وزارت خارجه امریکا میگوید: درصورتیکه مذاکرات با طالبان به زودی شروع نشود شرایط درافغانستان بحرانی خواهد شد ونیروهای ناتو و افغانستان خود را برای مقابله با شرایط بحرانی آماده نمایند.
وی یاد آورشده است درحال حاضر فرصت خوبی برای برقراری امنیت پایدار و بلند مدت درافغانستان فراهم شده است ، امریکا و پاکستان برای انجام مذاکرات صلح درافغانستان هم اندیشه و هم فکر هستند.
اشرف غنی رییس جمهور افغانستان نیز با انجام مذاکرات صلح موافقت دارد پاکستان وافغانستان باید با همکاری هم ،روند مذاکرات صلح را درافغانستان پیش ببرند.
وی با اشاره به مذاکرات استراتیژیک امریکا و پاکستان که اخیراً درواشنگتن برگزار شد افزود : پاکستان از متحدان مادر منطقه به شمار میرود و ما حمایت خود را از اسلام آباد ادامه خواهیم داد.
درمذاکرات استراتیژیک واشنگتن موضوعات مهمی از جمله امنیت و اقتصاد مورد بحث و بررسی قرارگرفت دراین مذاکرات مسئله افغانستان وبرقراری امنیت پایدار در منطقه نیز مورد بحث و بررسی قرارگرفت.
گفته های سخنگوی وزارت خارجه امریکا درحالی بیان میشودکه قراربود درنیمه اول جاری عیسوی نشست میان نمایندگان دولت افغانستان و طالبان دراسلام آباد برگزار گردد، مگر این مذاکرات به تاخیر افتاده است.
برخی از آگاهان سیاسی میگویند که پاکستان درتلاش است تاتکتیک  های ویژه را به کار برد و تاثیری پذیری خود برطالبان را بیشتر به رخ جامعه جهانی بخصوص امریکا و افغانستان بکشد و امتیاز بیشتر بدست آورد.
این آگاهان از دیپلومات های امریکایی میخواهند تا به جای معرفی پاکستان به عنوان دوست وهمکار استراتیژیک پاکستان را وا دار به همکاری صادقانه نمایند زیرا ادامه بحران درافغانستان نه تنها به زیان افغانستان بل تهدیدی برای منافع امریکا درمنطقه بوده و جز تشدید رویاروی و تقابل منطقه یی سودی دیگری ندارد.
مردم افغانستان رنج مشکلات موجود درکشور شان را ناشی از سیاست و عملکرد دوپهلو پاکستان میدانندکه درصدد قرارگرفتن درعمق مسایل سیاسی افغانستان است درحالیکه همکاری عملکرد این کشور در برابر هراس افگنی ، تروریزم و افراط گرایی محسوس است و شماری زیادی از سیاستمداران امریکایی منجمله ترامپ یکی از نامزدان ریاست جمهوری امریکا ، پاکستان را عامل کشیدگی های امروز میداند مگر بازهم مقامات امریکایی و منابع رسمی این کشور از پاکستان تعریف متحد استراتیژیک را می نمایند که این نوع تعریف ، مردم افغانستان را دریک سردرگمی سیاسی قرار میدهد.
زیرا آنان که عامل ویرانی افغانستان اند و امریکا آن را متحد استراتیژیک میداند پس درمیان این گونه اتحاد ، روابط امریکا با افغانستان چگونه تعریف شده میتواند؟
افغانها امیدوار اندکه امریکا به عنوان دوست استراتیژیک این کشور نیز مکلفیت های اخلاقی خود را ادا کند . مقابله با شرایط بحرانی که سخنگوی وزارت خارجه امریکا آن را بیان داشته تنها از راه نظامی انجام نمیشود، باید عوامل بیرونی این بحران که پاکستان است نیز مدنظر باشد و امریکا ازطریق فشار سیاسی و دیپلوماسی واضح و قاطع درصدد مهارپاکستان نیز برآید. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا