جهان

خسارت 5.5 میلیارد دالری بحران سیاسی برپیکر نیمه جان اقتصاد پاکستان

اسلام آباد/دان/باختر/15سنبله
حکومت پاکستان اعلام کرد که بحران سیاسی جاری در این کشور تاکنون حدود پنج و نیم میلیارد دالر خسارت بر پیکر اقتصاد نیمه جان پاکستان آن وارد کرده است.
به گزارش آژانس باختر به نقل از گزارشی که حکومت پاکستان در این زمینه ارائه کرده است، بخشی از این خسارت شامل سقوط بیش از چهار درصدی ارزش سهام در بازارهای بورس این کشور، کاهش ارزش پول ملی در مقابل ارزهای مطرح جهان و در نتیجه افزایش میزان قرضه های خارجی و تعلیق بسیاری از پروژه های سرمایه گذاری در این کشور است.
در این گزارش، انگشت اتهام به سوی عمران خان و طاهرالقادری، رهبران دو حزب عمده مخالف حکومت نشانه رفته است. رهبران مخالف نیز در مقابل، حکومت را متهم می کنند.
این گزارش همچنین می افزایدعلاوه بر خسارات و ضربه های اقتصادی فراوان، بیش از سه هفته تجمع و تظاهرات ضد دولتی در پایتخت باعث شده تا امنیت کشور در مقابل حملات تروریستی و دیگر تهدیدهای امنیتی کاهش یابد.
بر اساس این گزارش، به علت اشغال مسیرهای منتهی به وزارتخانه ها و ساختمان های دولتی از سوی مخالفان، تنها حدود 40 تا 45 درصد کارمندان حکومت در اسلام آباد می توانند در محل کار خود حاضر شوند.
مکاتب دولتی پایتخت که قرار بود با شروع سال تحصیلی جدید از روز بیست و هفتم ماه اسد بازگشایی شود، همچنان تعطیل است. تظاهرات و تجمع های ضد حکومتی در پایتخت پاکستان که از روز بیست و سوم ماه گذشته، آغاز شده که روزهای شنبه و دوشنبه هفته گذشته به خشونت کشیده شد و براثر درگیری میان پولیس و معترضان دست کم سه نفر کشته و صدها نفر دیگر مجروح شدند.
این ناآرامی ها تاثیر قابل توجهی بر سیاست خارجی و مناسبات اقتصادی آن با برخی کشورها گذارده به گونه ای که لغو سفر قریب الوقوع و تاریخی شی جین پینگ، رییس جمهور چین به اسلام آباد مهمترین آن محسوب می شود.
در جریان این سفر که قرار بود اواخر ماه جاری انجام شود، بیجینگ و اسلام آباد قصد داشتند قراردادهای زیادی در زمینه همکاری های اقتصادی امضا کنند و به موجب آن، قرار بود بانک صادرات و واردات چین میلیاردها دالر در زمینه اجرای پروژه های تولید برق و انرژی در پاکستان و سایر پروژه های زیربنائی سرمایه گذاری کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا