صحت

شصت و هفت تن عرضه خدمات صحی روانی- اجتماعی را فرا گرفتند

کابل باختر/ 3/ ثور
شصت وهفت تن پس از فراگیری عرضه خدمات صحی روانی- اجتماعی ، به صفت مشاوران روانی ، اجتماعی امروز به نظام صحی افغانستان پیوستند.
این افراد از مرکز و نزده ولایت کشور برنامه یک ساله آموزشی را که از سوی وزارت صحت عامه به کمک اتحادیه اروپا و موسسه ایپسو راه اندازی شده بود، سپری کردند.
محفلی که به این مناسبت با توزیع فراغتنامه های مشاوران روانی-اجتماعی امروز درکابل برگزار شد، داکتر ناجیه طارق معین وزارت صحت عامه گفت: نظر به ارقام سازمان صحی جهان هشتاد و پنج درصد مریضان روانی در اکثر ممالک جهان که اختلالات شدید دارند ، به خدمات ومراقبت های صحت روانی دسترسی ندارند.
مشکل روانی یکی از چالشهای قابل توجه در تمام جهان به شمول افغانستان به شمار میرود و به اساس ارقام سازمان صحی جهان از هر چهار نفر یکی آن در طول حیات از یک نوع اختلال روانی رنج میبرد.
داکترناجیه طارق خاطر نشان کرد که وزارت صحت عامه به منظور تداوی بهتر مصابان روانی اقدام های لازم را زیر برنامه صحت روانی و مشوره های روانی – اجتماعی درکشور رویدست گرفته که آموزش مشاوران روانی ، اجتماعی ، انکشاف مجموعه آموزشی برای داکتر ها ، نرس ها و کارکنان صحی و اجتماعی وسایر برنامه ها را شامل میشود.
وی گفت، نا امنی، بیکاری ، منازعات خانواده گی ، بیجا شدن ها ، ازدواج های اجباری و قبل از وقت و فقر از اسباب بیماری های روانی در افغانستان شمرده میشوند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا