سیاست

داکتر عبدالله سفرش به عربستان سعودی را پر دستاورد خواند

کابل باختر2 عقرب
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان امروز در یک نشست خبری پیرامون نتایج و دستآوردهای سفراش به عربستان سعودی را معلومات داد.
دفتر مطبوعاتی ریاست اجراییه به آژانس باختر خبر داد: در این کنفرانس خبری رییس اجرائیه کشور سفر هیأت افغانستان به ریاض را در راستای گسترش همکاری‌های دوجانبه در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی میان دو کشور مهم خواند.
او گفت که در این سفر با خادم حرمین شریفین ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود٬ ولیعهد این کشور شهزاده محمدنائف و زیر امور داخله٬ ولی ولیعهد شهزاده محمدبن سلمان وزیر دفاع، وزرای عدلیه، کار، تجارت، معارف، مالیه، شئون اسلامی و رییس شورای همکاری‌های کشورهای خلیج٬ شیخ عبدالرحمن سدیس رئیس عمومی امور حرمین شریفین و افغان‌های مقیم عربستان سعودی دیدار و گفتگو داشته است.
داکتر عبدالله یاد آور شد گفت که به شمول خادم حرمین شریفین همۀ مقامات عربستان سعودی حمایت خویش از افغانستان و صلح و استقرار در این کشور اعلام کردند. آنان همچنان حمایت خویش را از پروسۀ صلح افغانستان ابراز داشته و گفتند که برای گفتگوهای صلح، تسهیلات لازم را فراهم می‌سازند.
داکتر عبدالله عبدالله با ابراز این ‌که عربستان از کشورهای تأثیرگذار در منطقه می‌باشد، گفت که همۀ مقام‌های سعودی بر مبارزه مشترک با تروریزم تأکید ورزیدند و گفتند که تروریسم خطری برای همۀ جهان محسوب می‌شود.
وی توافق انجام شده میان دو کشور را بر شمرد و گفت: مهم‌ترین خواست مهاجرین افغانستان در عربستان سعودی، تبدیل پاسپورت‌های‌شان به پاسپورته‌ای داخلی و به دستآوردن ویزای عربستان سعودی بود که در صحبت با مقامات عربستان مطرح ساختیم و طرف سعودی آن را پذیرفت.
داکتر عبدالله عبدالله افزود: عربستان سعودی میزبان برگزای کنفرانس علمای جهان اسلام در رابطه به بررسی وضعیت جاری در افغانستان به ابتکار سازمان همکاری‌های اسلامی خواهد بود. رییس اجرائیه برگزاری این کنفرانس را مهم خواند.
داکتر عبدالله عبدالله اضافه کرد: از شیخ سدیس، عالم بزرگ عربستان سعودی و جهان اسلام و مسوول اداری حرمین شریف خواستیم تا در کنفرانس علمای جهان اسلام که به زودی برگزار خواهد شد، در مورد تروریزم در جهان اسلام، به ویژه استفاده از نام اسلام و انجام حملات تروریستی، پیامی روشن و واضح داشته باشد.
او گفت که در این سفر دربارۀ برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی به خاطر پیگیری کنفرانس بروکسل به میزبانی ریاض در سال 2018 صحبت گردید و آنان پذیرفتند که میزبانی این نشست را به عهده گیرند.
داکتر عبدالله عبدالله گفت که افزایش بورسیه‌های تحصیلی، سهولت برای محصلین افغانی در این کشور و دادن ویزا برای خانواده‌های آنها، ایجاد یک شفاخانۀ تخصصی در شهر کابل، گسترش همکاری‌های تجاری میان تاجران افغانستان و عربستان، شروع کار مرکز فرهنگی ملک سلمان، شاه عربستان سعودی در کابل از مواردی بود که دربارۀ آن با مقامات عربستان سعودی توافق صورت گرفته است.
رییس اجرائیه کشور گفت که افغانستان خواستار رابطۀ دوستانه و خوب با همۀ کشورهای منطقه و جهان می‌باشد.
رییس اجراییه کشور هفتۀ گذشته در رأس یک هیأت عالی رتبۀ حکومتی به ریاض رفت. در این سفر داکتر عبدالله را وزرای معارف، تحصیلات عالی، کار و امور اجتماعی، مبارزه با مواد مخدر، تجارت و صنایع و حج و اوقاف و عدلیه، والی بلخ، معاون سیاسی وزارت خارجه٬ مشاوران ریاست اجرائیه و تعدادی از تاجران کشور همراهی می‌کردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا