فرهنگ

داکتر صادق مدبر در روز تجلیل از میلاد حضرت رسول اکرم: صلح نباید به معنای بازگشت به گذشته باشد

از میلاد با سعادت حضرت محمد(ص) و میلاد امام جعفر صادق (ع) و هفته وحدت اخیرا" در مسجد الزهرا دشت برچی تجلیل به عمل آمد.

به گزارش آژانس اطلاعاتی باختر، در این گرد همایی جمع کثیری از شهریان کابل شرکت داشتند.

صادق مدبر رییس عمومی اداره امور ودارالانشای شورای وزیران ضمن سخنرانی درین گردهمایی گفت،پیامبر بزرگوار اسلام (ص)، برای نجات بشریت از ستیز با ارزش های متعالی، نادانی، تامین عدالت و تزکیه اخلاقی انسان ها، بزرگترین، کاملترین و آخرین پیام حضرت حق (ج) را ابلاغ کرد و در راستای تحقق رسالت خویش، با مشقات و تکالیف بسیار مواجه شد؛ اما با انوار دین مبین اسلام، جهان را منور ساخت و دعوت را به فرجام رساند.

همچنان، فرزند گرامی رسول خدا حضرت امام جعفر صادق (ع) که میلاد خجسته ایشان همزمان است با جد بزرگوارش، نهضت جدش را دنبال کرد و در زندگی پربارش، به علم و آگاهی، عظمت بخشید و در این راستا، شاگردانی بزرگی تربیت کرد.  امام اعظم ابوحنیفه (رح)، جابر بن حیان و مفضل، از جمله شاگردان و شخصیت های بزرگی اند که در محضر امام جعفر صادق (ع) تلمذ کردند و شهره جهان اند.

داکتر مدبر اضافه داشت، پیام میلاد پربرکت و فرخنده بعثت و ولایت، پیام وحدت و عزت است. همسویی و همدلی که میان مذاهب و اقوام افغانستان وجود دارد و مردم ما به آن افتخار می کنند، ناشی از آموزه های راستین و گوارای دین ما است؛ دینی که امروز میلاد رسول گرامی اش را تجلیل می کنیم.

موصوف ضمن تماس روی برخی مسایل حاد در کشور گفت، گفتگوهای صلح و طرح تغییر نظام، مباحث مهم دیگر اند که در حوزه مسایل کلان ملی باید ارزیابی شوند. ما در قبال هر دو موضوع، موقف واضح و روشن داریم. موقف ما، موضع مردم افغانستان است و تلاش می کنیم تا از منافع ملی، قانون اساسی و دست آوردهای ده سال اخیر، به هر قیمتی حمایت و حراست کنیم و در راستای تحکیم حاکمیت ملی، به پیش برویم.

صلح خیر است و کوشش برای تامین صلح از آموزه های دین مبین اسلام می باشد و خواست مردم افغانستان. ما از روند گفتگوهای صلح حمایت می کنیم؛ اما این روند باید به رهبری افغان ها و توسط دولت افغانستان به پیش برده شود. صلح، نباید به معنای بازگشت به گذشته باشد. بازگشت به گذشته‏ی تاریک و سیاهی که مردم افغانستان آن را تجربه کردند، تحت هر عنوانی که باشد قابل قبول نیست.

مخالفان مسلح دولت، باید قانون اساسی افغانستان را بپذیرند و با نگرش جدید به مسایل و با درنظرداشت دست آوردهای نظام کنونی، وارد گفتگوهای صلح شوند. صلح بدون عزت، قربانی شدن ارزش های قانونی اساسی، نادیده گرفته شدن حقوق زنان و پایمال شدن دست آوردها، برای مردم افغانستان پذیرفتنی نیست.

هر کشوری که میزبان مذاکرات صلح است، باید نظر و دیدگاه دولت افغانستان را احترام بگذارد و گفتگوهای صلح با درنظرداشت موقف دولت افغانستان صورت بگیرد. دولت افغانستان به عنوان نماینده اصلی و راستین مردم، در تمام موارد، به ویژه در روند مذاکرات صلح صاحب اختیار است و انتظار می رود که جامعه بین المللی، از موضع دولت افغانستان حمایت کند.

این گردهمایی با دعا خیر و فلاح مردم افغانستان خاتمه یافت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا