گزارش ها

سرمنشی ناتو : افغانستان برای ما بسیارمهم است

کابل باختر 10 قوس
وزیران امورخارجه ناتو و وزیران  خارجه کشور های شامل ماموریت حمایت قاطع در افغانستان  امروز در نشستی دربروکسل راجع به چگونگی ادامه  ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان بحث ومشوره میکند.
نیس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو شام دیروز دریک نشست خبری تاکید کرد که ناتو با چالش های روبه روست وبرای ر سیده گی به این چالش ها تلاش میکنند .
او افزوده است قرار است در نشست امروز درمورد تمدید مرحله نخست ماموریت حمایت قاطع ناتو درافغانستان وتمویل نیروهای امنیتی ودفاعی افغانستان دردرازمدت بحث شود زیرا افغانستان برای ما بسیار مهم است .
درهمین حال تامسن نماینده دایمی بریتانیا درناتو به خبرنگاران گفته ای سرمنشی ناتو را تکرار کرد وگفته افغانستان برای ناتو بسیار مهم است واز همین لحاظ وزیران امورخارجه ناتو  دراین رابطه نیز بحث میکنند که از سال 2018 تا 2020 نیروهای امنیتی ودفاعی افغانستان را چگونه تمویل مالی کنند .
اوضمن آنکه  پایداری نیروهای امنیتی ودفاعی افغان را برای مردم افغانستان و کشورهای ناتو مهم  خواند  تاکید کرده است که با وصف چالش های امنیتی در جریان فصل جنگ  نیروهای امنیتی افغان وظیفه شان را به خوبی به پیش برده اند .
اعضای ناتو تاکید براین دارند که  گسترش نا امنی هاوچالش های امنیتی بخصوص تهدید که جانب گروه داعش دربخش های از افغانستان مطرح است. این را بریک نیاز تبدیل نموده که باید به آن رسیدگی شود .
اوتاکید کرده است که تلاش برای تقویت نیروهای امنیتی ودفاعی افغانستان  ضروری است وناتو درتلاش است تا در افغانستان به حد کافی خودش را در برابر چنین چالش های موجود سازگار سازد.
قبل براین سخنگوی نیروهای امریکایی وناتو درافغانستان برحمایت ناتو از نهادهای امنیتی افغان تاکید کرده بود که ناتو با حمایت  هوایی نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را در میدان های جنگ علیه گروه های دهشت افگن پشتیبانی خواهد کرد.
امریکا و ناتو  قبلاً اعلام کرده بودند که تا پایان سال 2016 میلادی نیروهای نظامی شان را درافغانستان کاهش  میدهند اما افزایش  ناامنی ها وفعالیت گروه های نو ظهور مانند گروه داعش وسقوط چند روزه شهر کندز امریکا وکشورهای  عضو ناتو را وا داشت تادرتصمیم شان تجدید نظر درمورد خروج نیروهای شان وادار کرد.
این درحالیست که ایالات متحده امریکا و کشور های عضو ناتو از آغاز سال 2002 به هدف مبارزه علیه گروه های دهشت افگن بین المللی ومبارزه با مواد مخدر وارد افغانستان شدند و دراخیر سال 2014 میلادی ماموریت نظامی شان را درافغانستان پایان بخشیدند  ولی ماموریت جدید شان را زیرنام حمایت قاطع یعنی مشوره دهی وآموزش به نهادهای امنیتی افغان الی اخیر سال 2016 آغاز کردند که شامل سیزده هزار سرباز است واکثریت این سربازان امریکایی اند اما اکنون امریکا و ناتو تصمیم دارند تا این ماموریت برای درازمدت  درافغانستان ادامه یابد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا