جامعه

افزایش دوصدهزار کودک به شمار کودکان کارگر در افغانستان

کابل باختر 23 جوزا
دوصدهزار کودک اخراج شده  به شمار کودکان کارگر در افغانستان افزاوده شده است .
این کودکان پیش از این در کشورهای ایران و پاکستان کار می کردند و اما پس از اخراج آنان از این کشورها، اکنون در جاده‎های کابل سر گردان اند.
دوزاده هم ماه جون، روز جهانی مبارزه با کار کودکان است،  صندوق نجات کودکان در این روز می‎گوید که در یک سال گذشته، ۲۰۰هزار کودک به شمار دومیلیون کودک کارگر در افغانستان افزوده شده اند.
بربنیاد آمارهای صندوق نجات کودکان، این ۲۰۰هزار کودک شامل ۶۰۰ هزار پناهجویی می شوند که در یک سال گذشته از ایران و پاکستان به کشور برگشته اند.
مریم عطایی، سخنگوی صندوق نجات کودکان در افغانستان در این باره به آژانس باختر گفت: سال گذشته، ۶۰۰ هزار پناهجو از پاکستان و ایران به کشور برگشتند که در این میان، ۲۰۰ هزار کودک کارگر در خیابان‎های پاکستان و ایران نیز به کشور برگشتند و به جمع دو میلیون کودک خیابانی ما افزوده شدند و اگر حکومت افغانستان و نهادهای مسؤول پاسخگو به وضعیت کنونی کودکان کارگر نباشند و توجه‎ یی در این زمنیه صورت نگیرد، این آمارها در سال‎های آینده بلندتر خواهد شد.
این صندوق به حکومت افغانستان و سازمان‏های حمایوی کودکان هشدار می‎دهد که اگر بی درنگ برای تغییر زنده‎گی این کودکان توجه نکنند، در سال‎های آینده، این آمار بلند تر خواهد بود.
بهرام و شاهین، از گروه هزاران کودکی هستند که در خیابان های پایتخت کار می کنند.
آنان می گویند که خانواده‏های شان به پولی که آنان روزانه از بوت پالیشی به دست می آورند، سخت نیازمند استند.
بهرام گفت: "مجبور هستم که کار می ‎کنم؛ بامدادها ساعت هشت بیرون می شوم تا ساعت های دوازده کارمی کنم و از پنجاه تا صد افغانی، درآمد دارم."
شاهین رفیق بهرام نیز گلایه دارد که به شمار کودکان کارگر افزوده شده است و این روزها درآمدی خوبی ندارد.
شاهین افزود: "درمنطقۀ قلعۀ فتح الله نسبت به مکان‎های دیگر کار بهتراست، هرچند که مردم نادار بسیار شده است و این روزها این‎جا نیز درآمد خوبی نداریم."
در همین حال، خانوادۀ این کودکان می‎گویند که از جبر روزگار نا گزیر اند که کودکان  شان را به کار بفرستند.
بر خلاف این همه ،اما وزارت کار و امور اجتماعی، می گوید که وضع کودکان افغانستان رو به بهبود است.
فتاح احمدزی،  سخنگوی این وزارت گفت:به  رسیده ‎گی به وضع کودکان کارگر، وزارت کار و امور اجتماعی برنامه‎های روی دست دارد.
کودکان کارگر در کشور، نه تنها که از حق آموزش و پرورش محروم اند از آنان بهره گیری جنسی نیز می‎شود. موضوعاتی که بر نگرانی صندوق نجات کودکان افزوده است . فرشته

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا