جهان

بهبودیافتگان از کرونا؛ پایان یک بیماری و آغاز درد دیگر

لندن/ ایرنا/ 25 ثور/ باختر
بررسی‌های تازه محققان نشان می‌هد که بهبودیافتگان از کووید-۱۹ تا مدت‌ها از عوارض ریوی-قلبی شکایت می کنند و بیش ازدیگران درمعرض ابتلا به سایر بیماری‌ها قرار می‌گیرند.
خبرگزاری بلومبرگ دیروز  در گزارشی با عنوان «بهبودیافتگان از کرونا ممکن است سلامت شان سالها تحت تاثیر این بیماری قرار گیرد» افزود:  به نظر می‌رسد بیش از یک میلیون نفر در سرتاسر جهان از بیماری کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند، اما پیروزی اولیه در نبرد با این ویروس ممکن است تنها آغازی بر جدل‌های دیگر در آینده باشد. چراکه برخی بیماران بهبود یافته، ماه‌ها پس از ابتلا، همچنان از مشکل درنفس کشیدن، خستگی و درد بدن شکایت دارند.
مطالعات در مقیاس کوچک در هانگ کانگ و ووهان چین نشان می‌دهد که بهبودیافتگان با عملکرد ضعیف‌تر در شش ها، قلب و جگر دست و پنجه نرم می‌کنند.
در ادمه گزارش درج شده در این خبرگزاری، آمده است: درحال حاضرمشخص شده است که کرونا به بسیاری از قسمت‌های بدن فراتر از سیستم تنفسی حمله می‌کند و باعث ایجاد صدماتی در ناحیه چشم، انگشتان پا، روده و گرده ها می‌شود. از این رو سیستم‌های ایمنی بدن بیماران ممکن است برای مقابله با عفونت، بیش ازاندازه فعالیت کند و همین امر می‌تواند آسیب‌های بیشتری وارد کند.
در حالی که محققان شروع به بررسی سلامت بهبودیافتگان از کووید-۱۹ کرده‌اند، مطالعات در خصوص بیماری‌های همه گیر ویروسی در گذشته نشان می‌دهد که عوارض این بیماری احتمال می رود بیش از یک دهه ادامه یابد.
# فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا