جهان

راحیل شریف فردا به کابل مییاید ؟ این سفر چه پیامد خواهد داشت ؟

کابل باختر/ 5/ جدی
قراراست جنرال راحیل شریف لوی درستیز ارتش پاکستان فردا باردیگر از کابل دیدار کند.
سخنگوی ارتش پاکستان هدف سفر جنرال شریف را به کابل پیگیری تلاش ها برای از سرگیری مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان افغان که مراکز شان در پاکستان فعال است عنوان شده است.
درجریان اضافه از یکسال گذشته که حکومت وحدت ملی ایجاد شده راحیل شریف که شخص قدرتمند درصحنه سیاسی و نظامی پاکستان است چند مرتبه به افغانستان سفر کرده است. او کوشیده تا توجه مقامات حکومت وحدت ملی را نسبت به پاکستان که از آن به عنوان حامی و میزبان طالبان افغان یاد میشود جلب نماید. پاکستان کشور اثر گذار در معاملات سیاسی و منطقه یی بخصوص دربازی های سیاسی افغانستان شمرده میشود و با انجام بازی های چندگانه توانسته توجه قدرت های بزرگ جهانی را نسبت به خود جلب نماید از یک طرف مساعدت و همسویی این کشور ها را با خود داشته باشد و ازطرف دیگر در معاملات و بازی های بزرگ جهانی و پروژه های کلان استخباراتی برای خود جا و سهم پیداکند و منافع خود برآورده سازد.
با آنکه پاکستان درطول چهارده سال گذشته آنهم بعداز سرنگونی حکومت طالبان کوشیده خود را کشور دوست ممد و همکار افغانستان معرفی کند و حامدکرزی رییس جمهور پیشین کشور بیشترین سفر خارجی خود را به آن کشور انجام داد مگر پاکستان از اهداف راهبردی خود و برنامه های تخیلی و بلند پروازانه اش نسبت به افغانستان کوتاه نه آمده و این امر سبب شد که نه تنها مردم افغانستان بل جهانیان نسبت به پاکستان بی اعتماد و بی باور باشند.
به ایجاد حکومت وحدت ملی به رهبری محمد اشرف غنی تا اندازه اعتماد از دست رفته نسبت به پاکستان اعاده شد مگر شدت حملات زنجیریی تروریستی بخصوص موج از حملات که درتابستان سالجاری از افغانها درکابل و شهر های دیگر کشور قربانی گرفت .
افغانها اعتماد شان بار دیگر از کرنیل ها و جنرال ها و سیاسیون پاکستانی گرفتند و اتهام گزافه گویی برآنها جدی ترشد و حالا کابل بار دیگر از راحیل شریف میزبانی خواهد کرد. اکنون این سوال مطرح میگردد که میزبانی از این جنرال چهارستاره ارتش پاکستان که حرف اول از میدان سیاست و نظام پاکستان را به زبان مبارزه چه اثر بر روابط تیره میان کابل و اسلام آباد خواهد گذاشت ؟
آیا راحیل شریف بازهم با همان الفاظ شیرین وشیوه های کهنه و کاذب دیپلوماتیک دل خوش کرده می آید که برای دولتمردان افغان تکراری است و یا این که این جنرال به واقعیت تسلیم شده خود و کشور خود را درمنطقه یافته ، وضعیت و حساسیت ها را درک نموده وتحلیل از اوضاع با تفصیل و عقل سلیم سیاسی و با منطق وخرد دیپلوماسی واقعی و نوین می آید ؟
مولانا فرید عضو ولسی جرگه هیچ اعتماد به راحیل شریف ندارد و تاکید میداردکه نظامیان پاکستانی در پی اهداف راهبردی شان اند و آنچه را انجام میدهند جز از دیپلوماسی آنها برای آرامش جهانیان ، کشورهای منطقه و فریب افغانها است درحالیکه پاکستانی ها از اهداف راهبردی شان کوتاه نه آمده اند اگر آنها از صلح حرف میزنند اگر صادق هستند باید درگام نخست چند رهبر و یا قوماندان طالبان را که درکشتار مردم نقش داشتند، وطن ما را تخریب کرده اند و بسا از جنایات دیگر را مرتکب شده اند گرفتار میکردند و برای ما می سپردند درحالیکه خود در برابر پروسه صلح مانع ایجاد کردند چهره های طرفدار صلح در درون طالبان را یا کشتند و یا زندانی ساختند. ملا برادر چه شد، ملا عبیدالله و امثال آن را چه کسانی از میان برداشتند در حالیکه افراد را که وابسته به آنها اند برما تحمیل میکنند و نامش را صلح میگذارند.
جاوید کوهستانی آگاه مسایل نظامی در پیوند به سفر لوی درستیز اردوی پاکستان به افغانستان به هدف از سرگیری گفتگوهای صلح دولت افغانستان با طالبان مسلح وحمایت پاکستان از این روند می گوید: از نظام گذشته تا کنون ده ها سفر از سوی مقام های پاکستانی در خصوص مذاکرات صلح صورت گرفته و هر بار پاکستان متعهد به حمایت از این روند شده ولی هر بار رهبران افغانستان را اغفال نموده و خلاف تعهدات اش عمل کردند و این سفر نیز ادامه همان سفر ها و دیدار های بی نتیجه خواهد بود.
کوهستانی میگوید: رهبران افغانستان همیشه در برابر پاکستان عمل کرد ساده اندیشانه داشته اند و این دیدار ومذاکرات بخاطر آغاز گفتگوهای صلح درحالی انجام میشوند طالبان با استفاده از جغرافیای پاکستان و به حمایت نظامیان آن کشور حملات خود بر افغانستان  را ادامه میدهند.
وی میگوید: مقام های پاکستانی با استراتیژی مشخص در مقابل رهبری افغانستان برخورد می نمایند و همیشه رهبری افغانستان را فریب داده و تلاش مینمایند زمینه و فرصت های بیشتر را برای طالبان مساعد سازند.
یک عضو شورای ملی که نمی خواهد از او نام گرفته شود میگوید که پاکستان همیشه برای گرفتن امتیاز از افغانستان است حتا آنها از سفرهای سیاسی و دیپلوماتیک شان امتیاز گیری میکند سفر جنرال راحیل حدود دو هفته قبل اعلام شد مگر آنها چند روز این سفر را به تاخیر انداختند دراین مدت جنگ را دربخش های از کشور بخصوص هلمند شدت بخشیدند تا برای طالبان در مذاکرات که احتمالاً تا چند روز دیگر برگزار شود یک موقعیت بالا پیدا کنند.
این عضو شورای ملی از رهبری حکومت وحدت ملی بخصوص مسئولان امنیتی ، منجمله مشاور امنیت ملی ، لوی درستیز، سرپرست امنیت ملی میخواهد که این مسایل را در میز مذاکره با راحیل شریف مطرح سازند امید این است که این سفر اگر ادامه اغراض باشد سفر آخر این جنرال به افغانستان باشد و اگر سفر حسن نیت و حل مشکلات میان دو کشور باشد امید است که سفر اول و آغاز دیالوگ های مثبت و فعال میان دو کشور باشد تا تعهد پاکستان برای ثبات منطقه شکل گیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا