گزارش ها

برخی از مشترکان شرکت مخابراتی افغان تیلی کام از پائین بودن خدمات آن شرکت شکایت دارند

گزارشگر: نثار نویر

کابل/5/جدی/باختر

رییس شرکت مخابراتی افغان تیلی کام از کیفیت عالی خدمات آن شرکت سخن می گوید.

این درحالیست که برخی از مشترکان شرکت مخابراتی افغان تیلی کام از پائین بودن خدمات آن شرکت شکایت دارند.

انجنیر گل احمد راستمن رییس عمومی شرکت مخابراتی افغان تیلی کام به خبرنگار آژانس اطلاعاتی باختر می گوید که افغانستان برای تامین این خدمات نوپاست  ، وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در مدت اندک توانسته، تا کشور را از طریق تمدید فا یبر نوری با جهان وصل نماید.

وی گفت که در حال حاضر سیستم مخابراتی افغان تیلی کام از کیفیت عالی صدا و سرعت برخودار است اما برخی از مشترکان این شرکت را نمی پذیرند.

جاوید روشان شهروند کابل به خبرنگار آژانس اطلاعاتی باختر گفت که از مدت یکسال از خدمات انترنیتی شرکت مخابراتی افغان تیلی کام استفاده مینماید ولی در بخش انترنت وی مشکل دارد و سرعت انترنت وی ضعیف است و این موضوع سبب می شود که در برابر خدمات اندک هزینه بیشتر چارچ شود.

امید و آرزو باشنده گان مکروریان که ازمدت یک و نیم سال به اینطرف از خدمات انترنیتی افغان تیلی کام استفاده میکنند میگویند خدمات این شرکت با وجود همه سرو صدا های تبلیغاتی در رقابت با سایر شرکت های انترنیتی بسیار ضعیف و از کیفیت کمی برخودار بود،و کاملاً در جهان شب قابل استفاده نیست.

رییس افغان تیلی کام به وصف آنکه از کاهش قیمت خدمات انترنیتی با کیفیت عالی صدا و سرعت صحبت مینماید می پزیرد که درین اواخر مشکلات تخنیکی در این عرصه بوجود آمده بود وعده یی از مشترکین این شرکت شاکی اند " و اذهان میدارند که خدمات شان بطی صورت میگیرد " بگفته او این مشکل بعداز ارزیابی برطرف شده است  به طور مثال در ساحه مکروریانها در شب همزمان صدها شهروند از انترنت استفاده مینمایند که این باعث ثقلت در شبکه میگردد  و این مشکل را همواره از طریق این سنتر مورد ارزیابی قرا رداده و در رفع آن اقدام کردیم و فعلاً این معضل حل گردیده است.

وی اضافه نمود اکنون افغانستان از طریق فایبر نوری در فازاول آن با جهان وصل است و خدمات بهتر انترنتی در شهرهای کابل- هرات، مزار، قندهار، جلال آباد و قندز از طریق انترنت افغان تیلی کام با قیمت نازل که در سطح منطقه است مردم از آن استفاده مینمایند و این هم بسنده نیست تلاش مینمایم تا ظرف شش ماه آینده این خدمات را در سراسر کشور از طریق تیلفون ها و دیجیتل سهم دار تامین نمائیم.

رییس افغان تیلی کام همچنان خاطر شان کرد که در مرحله اول توزیع میگابیت آی سی تی یک ماهانه با هزینه یکصد و پنجاه هزار دالر از طریق کشور های ازبکستان و پاکستان خدمات را ارایه میکردیم و اکنون در مجموع در قیمت ها کاهش قابل ملاحظه یی رونما گردیده است مشتریان که ازطریق فایبرنوری، انترنت استفاده مینمایند از سه الی چهار هزار دالر امریکایی به یک هزار و پنجصد دالر در فی میگابیت پائین آمده است.

به گفته وی این تفاوت قیمت ها در دو سال قبل سه الی چهار هزار دالر امریکایی بود وفعلاً" به یک هزار و پنجصد دالر کاهش یافته است.

مسوولین وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی میگویند عرضه خدمات انترنتی که ازطریق شبکه فایبر نوری در سه کتگوری عرضه شود بدسترس ادارات دولتی، موسسات خارجی و کمپ های خارجی با شرایط سهل قرار گرفته چنانچه حدود سی الی چهل کمپنی درین عرصه در افغانستان فعالیت می نمایند.

از ینکه در افغانستان سیاست اقتصاد بازار آزاد وجود دارد شرکت افغان تیلی کام که یک شرکت دولتی است د رزمینه مداخله کرده نمیتواند اما باز هم در چوکات وزارت ادارهء به نام تنظیم خدمات مخابراتی اترا موجود است و روی پلانی کار مینمایند تا این شرکت خدمات را به یک قیمت ثابت ارایه نمایند و شرکت مذکور مکلف به رعایت آن در چوکات قوانین و مقررات وزارت مخابرات خواهند بود.

انترنت امروز یکی از وسایل پیشرفته تکنالوژی معلوماتی در عرصه ارتباطات در جهان محسوب میشود.

افغانستان نیز ازین تکنالوژی مدرن برخودار شده و تعدادی از مردم کشور ما از سهولت های آن مستفید شده اند.

تکنالوژی انترنت درست درنیمه سال 1384 خورشیدی وارد افغانستان شد و اکنون به گفته مسوولان امور پنج فیصد مردم ما از خدمات آن استفاده مینمایند.

اینکه انترنت در پیشرفت و ترقی کشور جنگ زده ما چی نقشی را میتواند ایفا کند رییس عمومی شرکت مخابراتی افغان تیلی کام به آژانس اطلاعاتی باختر گفت:" افغانستان امروز با تمدید فایبر نوری از طریق کشور های همسایه با جهان وصل بوده که هموطنان ما از آن در عرصه های مختلف حیات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و تجارتی وسایر عرصه هااز آن بهره میگیرند و این تکنالوژی مدرن که نیاز مبرم جامعه بشری میباشد و ازاین طریق افغانستان را در شاهراه ترقی و پیشرفت قرار داده است، چنانچه در عرصه مخابرات و تکنالوژی معلوماتی با تمدید فایبرنوری اضافه از هشتاد فیصد مردم از خدمات انترنت ، مبایل ، تلویزیون و دیجیتل فعلاً" استفاده مینمایند.

قبل از ورود این تکنالوژی در افغانستان مردم مجبور بودند ارتباطات شان را با جهان با مصارف گزاف از کشورهای همسایه تامین نمایند حال آنکه با پیشرفت این تکنالوژی در کشور روزانه صد ها نفر از طریق خدمات انترنت با اقارب و دوستان شان درداخل و خارج ارتباط تامین مینمایند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا