فرهنگ

از سالروز مهاتما گاندی تجلیل بعمل آمد

کابل باختر/ 10/ میزان
ازسالروز تولد مهاتما گاندی رهبر فقید هندوستان امروز تجلیل بعمل آمده و سیمیناری دررابطه به محو خشونت و عدم تشدد برگزار شد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر ، دراین محفل که از طرف وزارت اطلاعات و فرهنگ ، سفارت هندوستان مقیم کابل و به همکاری موسسه اکتید در کابل برگزار شد: در آغاز پیام حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان توسط تیمور شاه اسحق زی معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ خوانده شد که در قسمتی آن گفته شده : دهم میزان مطابق دوم اکتوبر مصادف به روز تولد مهاتما گاندی مبارز آزادی نیمه قاره هند و رهبر بزرگ مفکوره عدم تشدد ، میباشد .
از این روز در تمام جهان به نام روز عدم تشدد تجلیل می گردد و درکشور ما نیز از این روز قدردانی میشود.
مردم افغانستان از چندین دهه درآتش تشدد می سوزند و قربانی اعمال ناشی از تشدد میباشند.
همینگونه دراین محفل دکتور سیدمخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ دررابطه به یک سلسله ناگواری های گذشته در افغانستان ، آسیب های ناشی از آن و ضرورت صلح درکشور صحبت کرده، گفت : امیدوارم که بشریت بدون ترس و هراس از توحش تروریزم دست به دست هم دهند و زنده گانی زیبای را که با ارتقای فرهنگ و هنر مقرون باشد، به بار بیاورند.
دکتور رهین افزود که تعالیم صلح جویانه مهاتما گاندی هنوز که هنوز است میتواند در منطقه ما، راه گشای مدارا و مسالمت جوی در خدمت صلح قرار گیرد .
همچنان امرسینا سفیر هند مقیم کابل دررابطه به شخصیت وکارنامه های مهاتما گاندی معلومات داده گفت: زمانیکه گاندی در قید حیات بود همواره تلاش میورزید تا خشونت را بکلی محو نمایید و همراه هانش را تشویق به آوردن صلح و عدم تشدد میکرد .
دراین محفل رییس موسسه اکتید نیز دررابطه به شخصیت و مبارزات مهاتما گاندی صحبت کرده و برنامه های آن نهاد را دررابطه به افغانستان بیان کرد.
همچنان در کار سیمینار محو خشونت و عدم تشدد ، شماری از جوانان و دانشمندان مقالات علمی و پژوهشی خویش را دررابطه به محو خشونت ، صلح و ابعاد مختلف زنده گانی ، شخصیت و کارنامه های مهاتما گاندی به خوانش گرفتند.
در جریان این سیمینار میز گردی به اشتراک دکتور ثریا دلیل وزیر صحت عامه ، تیمورشاه اسحق زی معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ ، سعیده مژگان مصطفوی معین وزارت امور زنان، انارکلی هنریار نماینده مردم در مشرانوجرگه ، خانم اقبال و پرویز کاوه، دایر گردیده و اشتراک کننده گان در رابطه به برنامه های مربوط نهاد های شان معلومات داده و به سوالات اشتراک کننده گان سیمینار پاسخ ارایه کردند.
در اخیر این برنامه فلم مستند از زنده گانی مهاتماگاندی رهبر فقید هندوستان به نمایش گذاشته شد.  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا