اخبارفرهنگجامعهTOP

پیام ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات به مناسبت فرارسیدن ۲۴ حوت، سال‌روز قیام خونین مردم هرات علیه ظلم، استبداد و الحاد

هرات ۲۴ حوت باختر
کشور عزیز ما افغانستان در طول تاریخ اش، بارها شاهد اشغال نیروهای خارجی و قدرت‌های نظامی بوده که هر بار با واکنش مردم سلحشور، آزادی‌خواه، مجاهد و شجاع افغان قرار گرفته و مفتضحانه شکست را متقبل شدند و وطن عزیز ما را ترک کردند.
از اسکندر کبیر در گذشته گرفته تا امریکا و هم‌پیمانان اش در آخرین مورد، به عنوان ابرقدرت‌ها، از مردمی پابرهنه و بدون تجهیزات شکست خوردند.
شجاعت و استقلال‌طلبی برای افغان‌ها، از نیاکان و پدران شان برای آن‌ها به ارث گذاشته شده که با حضور هر نیروی خارجی اشغال‌گر با مجهزترین امکانات، حس شجاعت ملت افغانستان بیشتر از گذشته رخ نمایی کرده است.
قیام خونین ۲۴ حوت سال ۱۳۵۷ هجری شمسی، یکی از قیام‌های خودجوش ملت شهیدپرور این خطه‌ای باستانی است که در برابر عملکردهای دین‌ستیز و ضدارزش حکومت وقت و حامی اش (شوروی)، از گوشه و کنار هرات باستانی آغاز و دامنه اش تمام وطن را فراگرفت و باعث شکست شوروی و برعلاوه آزادسازی افغانستان، دیگر جمهوریت‌های شوروی (کشورهای شمالی افغانستان) را نیز آزاد ساخت.
قیام ۲۴ حوت هرات که حدود یازده ماه پس از کودتای سیاه و سقوط جمهوریت و کشته شدن محمد داوود خان به وقوع پیوست، به جهانیان فهماند که دین اسلام و ارزش‌های ملی مردم افغانستان با هیچ ارزشی قابل مقایسه و معامله نیست و جهانیان باید بدانند که افغان‌ها بخاطر استقلال وطن شان و حفاظت از دین و ارزش‌های شان، از جان هم میگذرند.
قیام ۲۴ حوت ۱۳۵۷ بخاطر حفظ ارزش‌های ملی و مبارزه با ظلم و الحاد، برخواسته از همان فرهنگ اصیل و پسندیده‌ای حاکم در جامعه ما بود که نسل به نسل از بزرگان، به مردم ما رسیده بود.
ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات ضمن گرامی‌داشت از این روز و یادآوری از شجاعت و دلاوری افغان‌های پابرهنه و گرامی‌داشت از خون شهدای آن روز، برای شهدا بهشت برین و برای بازماندگان اجر جزیل خواهان است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا