سیاست

متن کامل سخنرانی حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در کنفرانس مشترک خبری با جان کری وزیر خارجه امریکا و یان کوبیش نماینده ملل متحد در افغانستان

کابل باختر 22 سرطان
متن کامل سخنرانی حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در کنفرانس مشترک خبری با جان کری وزیر خارجه امریکا و یان کوبیش نماینده ملل متحد در افغانستان
بسم الله الرحمن الرحیم
مطبوعات عزیز به کنفرانس مطبوعاتی امشب خوش آمدید!
امروز ما جان کری وزیر امور خارجه امریکا و یان کوبیش نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد را با خود داریم. شما همه آگاه هستید که تشریف آوری جان کیری به افغانستان به دلیل انتخابات است و همچنین کوشش های یان کوبیش در مورد انتخابات و حل مشکلات انتخابات افغانستان بوده است.
هموطنان عزیز!
دور اول و دوم انتخابات افغانستان برگزار شد، در دور دوم انتخابات، صدا های از تقلب در انتخابات شنیده شد و برای رسیدن به حل موضوع و ایجاد تفاهم کوشش های بین الافغانی شروع شد. کوشش اول ما از طریق معاونین ریاست جمهوری بود، از طریق قانونی و خلیلی صاحب و کمیسیون های انتخاباتی آغاز کردیم. در جریان این کوشش ها و بعد از نتایج، برادر بزرگوار ما داکتر عبدالله فرمودند که اینها در مورد حل مشکلات انتخابات افغانستان و چیزیکه از دید آنها تقلب بود، وساطت سازمان ملل متحد را لازم دانستند. من و معاونین ریاست جمهوری به دلیل اینکه کار به سرعت انجام شده باشد و از هر نوع سوء‌ تفاهم جلوگیری کرده باشیم این تقاضای داکتر عبدالله عبدالله را پذیرفتیم بعد از آن به یان کوبیش صحبت داشتیم و آنها آماده بودند که در مورد همکاری کنند و به تعقیب اش به برادر ما داکتر عبدالله عبدالله صحبت تیلفونی کردم و از آنها خواستم که واقعاً وساطت ملل متحد را آرزو دارند؟ آنها فرمودند که بلی. بعد به جناب داکتر اشرف غنی احمدزی  تیلفون کردم و از آنها پرسیدم که وی به تقاضای داکتر صاحب عبدالله موافق هستند، آنها گفتند که هر اقدام که باعث حل این قضیه و رفع این مشکل شود به آن موافق هستند. من موافقت آنها را گرفته بعد از آن، وساطت ملل متحد را در این قضیه ملی پذیرفتیم. اگر چه شما همه آگاه هستید که من از دیر زمان به این طرف خصوصاً بعد از انتخابات سال ۲۰۰۹ در پی این بودم که نهاد های انتخاباتی افغانستان مانند دیگر نهادهای کشور، ملی شوند و از طریق افغانها و به رهبری قوانین افغانستان آنها کار های خویش را به پیش برند. ولی قسمیکه عرض کردم با در نظرداشت حالات و اجتناب از هر نوع سوء تفاهم و سرعت پروسه،  وساطت ملل متحد را نپذیرفتیم و یان کوبیش این کوشش خود را آغاز کردند. در این جریان جان کری وزیر امور خارجه امریکا از امریکا با من و نامزد صاحبان در تماس بودند و آرزو کردند که به افغانستان تشریف بیاورند تا اگر بتوانند که میان نامزد صاحبان محترم راه تفاهم و راه حل به این مشکل را جستجو کنند.
امروز شام شما شاهد کنفرانس هر دو برادر محترم ما داکتر عبدالله عبدالله و داکتر اشرف غنی احمدزی همراه با جان کری و یان کوبیش بودید. آنها اعلاناتی کردند که من به نوبه خود از اعلام موقف هر دو نامزد پشتیبانی می کنم، امیدوارم تفتیش صد در صد آرای که به صندوق ها ریخته شده اند به زودترین فرصت آغاز شود تا آرای ملت افغانستان معلوم شود تا ملت افغانستان از طریق رای آزاد خود بالاخره به انتخاب رئیس جمهور خود برسد. امید دارم هر دو کمیسیون های انتخاباتی افغانستان این پیشنهادات را بپذیرند و این پروسه را با سرعت در همکاری با ملل متحد و ناظرین جهانی به پیش ببرد.
مردم افغانستان بسیار به صبر ولی در عین حال به عجله و بی صبری در انتظار رئیس جمهور و حکومت جدید خود هستند و کار های دولتی و حکومتی به سکتگی مواجه شده، آرزوی ما این است که پروسه تفتیش آرای که امروز اعلام شد که صد در صد آرا تفتیش می شود به زودترین و سریع ترین روش تکمیل شود تا ما بتوانیم بعد از تکمیل این پروسه مراسم تحلیف را به رئیس جمهور جدید افغانستان بگیریم.
ما به تاریخ دوم ماه اگست که مطابق به ۱۱ ماه اسد می شود به این پروسه آماده گی داشتیم و تمام ترتیبات گرفته شده بود و حالا هم امیداور هستیم کمیسیون های محترم در موافقت به پیشنهاد هر دو نامزد محترم کار را سریع پیش ببرند تا ما هر چه زودتر رئیس جمهور جدید افغانستان را انتخاب کنیم و مراسم تحلیف اش را بجا کنیم.
د افغانستان د خلکو آرزو یو قوي حکومت دی او یو قوي رئیس جمهور دی او دې ته یې رایه ورکړې ده او د افغانستان خلک لکه همیشه، لکه تل یو له بله سره متحد دي او یو له بله سره ولاړ دي او دا خاوره د افغانستان د ملت په همت او د دوی په ایثار او فداکارۍ ساتل شوې ده د تاریخ په اوږدوکې او انشاءالله چې دا ساتنه به بیا هم ادامه پیدا کوي.
د افغانستان خلک ډیموکراسۍ، مردم سالارۍ ته عقیدت مند دي او همدا عقیده وه د دوی چې په ډیر سختو حالاتوکې په تهدید او نا امنیوکې لادې ته وهڅول چې راشي او خپل د خوښې کاندیدانو ته رایه ورکړي هم د جمهوري ریاست په انتخاباتوکې او هم د ولایتي شوراو په انتخاباتو کې نو د افغانستان د خلکو رایو ته به احترام کوو، عزت به یې کوو او ښه او بده رایه به سره تفکیک کوو او نوی رئیس جمهور به ژر ټاکو.
زه به دلته خپلې خبرې بندې کړم او خبرې به وسپارم جلالتمآب جان کری او یان کوبیش ته خو دومره وایم چې د اقبال لاهوری شعر دی چې وایي:
خدا آن ملتی را سروری داد که تقدیرش به دست خویش بنوشت 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا