تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت دوشنبه 22جدی

کابل باختر/ 22/ جدی
شماری ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند ، درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را درباره رویداد های جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.
روزنامه افغانستان درصفحه اول زیرعنوان ، عنوان در رده هفتمین کشور آسیب پذیر جهان قرارگرفت .
به نوشته این روزنامه در گزارش تازه یک نهاد تحقیقاتی بین المللی درمورد میزان آسیب پذیری کشور های جهان در سال 2014 افغانستان در رده کشورهایی بازنگ خطر بالا قرارگرفته است.
این گزارش ازسوی موسسه تحقیقاتی آموزش صندوق صلح با عنوان شاخص آسیب پذیری کشورها منتشر شده و درمجموع وضعیت 178 کشور بررسی شده است برپایه این تحقیق کشورهای جهان دردسته های بسیار پایدار ، پایدار بسیار با ثبات ، با ثبات ، کمتر با ثبات درمحدودۀ هشدار بالا ، هشدار بسیار بالا ، مرحله زنگ خطر ، زنگ خطر بالا و زنگ خطر بسیار زیاد تقسیم شده اند.
این دسته بندی ها در 12 شاخص فشار های جمعیتی مهاجرین و بیجا شده گان داخلی نا رضایتی گروهی قرار جمعیت توسعه غیر متوازن اقتصاد ، مشروعیت حکومت خدمات عمومی حقوق بشر و حاکمیت قانون درامور امنیتی دسته بندی جنایی و دخالت خارجی صورت گرفته است .
روزنامه به همین گونه ادامه داده و نیز درمطلب دیگر ازقول داکتر عبدالله عنوان کرده که برای پیشرفت زنان باید کارهای بیشتر صورت گیرد.
به نوشته این روزنامه رییس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان میگوید کمک های که ازطریق برنامه پروموت برای زنان افغان صورت میگیرد باید براساس یک میکانیزم منظم به مصرف برسد.
روزنامه به همین گونه ادامه داده درکنار سایر مطالب ، مطالبی را زیر عنوان های ولسی جرگه اگر امروز کابینه معرفی نشود پارلمان رخصتی زمستانی خود را آغاز میکنند سه تن باده ها کیلو مواد مخدر دستگیر شد  با افراد مفسد درلوی څارنوالی برخوردجدی خواهد شد .
قتل زنان درجوزجان روبه افزایش است درصفحه اول نشر کرده ودرصفحه های دیگر دنبال مطالب دیگر شده است.
اما روزنامه هشت صبح درصفحه اول از قول اعضای مجلس عنوان کرده که به وزیران شایسته رای اعتماد خواهیم داد.
این روزنامه دراین رابطه در صفحه سوم نوشته درحالی که انتظار میرود رییس جمهور غنی نامزد وزیران کابینه جدید را امروز به مجلس نمایندگان معرفی کند هیات اداری مجلس ابراز امیدواری میکند تا نامزدوزیران شایسته و صادق بتوانند رای تائیدی نمایندگان مجلس را بدست آورند.
عرفان الله عرفان منشی مجلس نمایندگان که به روز یک شنبه با شماری از خبرنگاران صحبت میکرد هم چنین بیان داشت که مجلس نمایند گان بیش از این مصوبه ای از رییس جمهور اجرایی خواسته بودتا نامزد وزیران دوتا بعیته را برای گرفتن رای اعتماد به این مجلس معرفی نکند.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده ودرمطلب دیگر زیر عنوان امضای دیجیتال حلان بخشی از مشکلات اداری افغانستان نوشته امضا های دیجیتال مشابه امضا های سنتی دستی هستند اما انجام امضا های دیجیتال به شکل درست بسیار مشکل تر از یک امضای دستی است طرح ها درامضای دیچیتال براساس رمز گذاری نا منظم و غیر مشابه هستند و باید به شکل درست درج گردد تا موثر واقع شود.
روزنامه به همین گونه ادامه داده و مطالب دیگری را زیر عنوان های اسامی افراد فاسد در لوی څارنوالی به ریاست جمهوری فرستاده میشود نگرانی از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، مالچه وزارت خانه های امنیتی ، عنوان های دیگر اند که این روزنامه در صفحه اول نشرکرده و درصفحه دیگر دنبال مطالب دیگر شده است.
اما روزنامه ماندگار صفحه اول از قول ریاست امنیت ملی عنوان کرده که خدایداد درزندان است .
به نوشته این روزنامه رییس عمومی امنیت ملی شایعات در رابطه به فرار رییس خدایداد را از زندان ردکرده است و گفته است که پرونده این فرد به دادگاه معرفی میشود تا به کیفر برسد.
کی ورزشکاران افغانستان را مورد حمله قرار میدهند ؟ داستان نقاب پوشان درهلمند مخالفان مسلح منزل فاروق وردک را به آتش کشیدند عنوان های دیگر میباشد اما این روزنامه درصفحه های دیگر دنبال مطالب دیگر شده است .   

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا