تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی ازروزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت دوشنبه اول میزان

کابل باختر/ 1/ میزان
شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که بدسترس قرارگرفته اند ، درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را درباره رویدادهای جاری کشور و منطقه را نشر کرده اند.
روزنامه افغانستان درصفحه اول زیر عنوان ، افغانستان به یاد قربانیان کشتار "اگسا " اعزای عمومی اعلام کرد نوشته ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که قرار است روز هشتم میزان ، در پی نشر نام حدور 5000 تن از قربانیان سازمان استخبارات رژیم کمونیستی ، اگسا مراسم فاتحه خوانی درسراسر افغانستان برگزار گردد.
قراراست دراین روز پرچم سه رنگ افغانستان درسراسر کشور برای دو روز به حالت نیمه بر افراشته درآید . حکومت فیصله کرده است تا یک مسجد و یک یاد بود به مناسبت قربانی های این افراد در منطقه پلچرخی ساخته شوند به نوشته این روزنامه ، اولین نامزد ریاست جمهوری ثبت نام کرده است.
بسم الله شیر رییس حزب وفاق ملی اولین نامزد ریاست جمهوری است که درهفتمین روز ثبت نام نامزدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی به کمیسیون انتخابات رفته و ثبت نام کرده است.
به نوشته این روزنامه : کمیسیون مستقل انتخابات روند ثبت نام  نامزدان را بتاریخ 25 سنبله رسما ً در کشور آغاز کرد . مراکز ثبت نام هر روز از ساعت 8 صبح الی چهار عصر و روز های پنجشنبه ازساعت 30/8 الی 30 /1 بعداز ظهر درکابل وولایات دیگر باز می باشد.
زندانی آزاد شده طالبان به اتهام تلاش برای ترور عبدالرب رسول سیاف دستگیر شد ، پلاتینی در کابل :اروپا ازفوتبال افغانستان حمایت میکند ، بعضی افراد دراکادمی علوم دست به شخصیت کشی می زنند ، هفتاد مرکز رایدهی درپکتیا مسدود میشود . از جمله عنوان های میباشند که روزنامه افغانستان در صفحه اول به نشر آن ها اقدام کرده و در سایر برگهای شماره امروزی دنبال مطالب دیگر شده است.
روزنامه آرمان ملی برگ نخست را با مطلبی زیر عنوان یک حمله کننده انتحاری برجان استاد سیاف بازداشت شد آغاز کرده و درصفحه اول زیر عنوان ، طالبان دست ازجنایت برنمی دارند نوشته بازهم جنگجوی رهاشده ازسوی رییس جمهور کرزی به جنگ انتحاری ها پیوست این باریکی از آن قماش قصد داشت به جان استاد سیاف حمله کند.
به نوشته آرمان ملی این بارنخست نیست ، همه کسانی که از زندان ها به بهانه های مختلف و بنابر حسن نیست رییس جمهور کرزی اززندان ها رها شده اند ، پس از دم گیری درخانه های شان به جبهه رفته اند و درکنار طالبان برضد دولت می جنگند.
این روزنامه در مطلب دیگر زیر عنوان ، امریکا و انگلیس درشمال کشور ، طالبان کمک میکنند . نوشته طالبان خشونت وجنگ های اخیر درولایت بدخشان به ویژه درولسوالی وردوج را باحمایت امریکا و انگلیس انجام می دهند.
عبداللطیف پدرام نماینده مردم بدخشان درمجلس نماینده گان دیروز درنشست عمومی گفت امریکا و انگلیس درنا امنی های شمال شرق کشور دست دارند.
هفته گذشته 18 تن از نیروهای پولیس ملی براثر حمله طالبان درولسوالی وردوج ولایت بدخشان کشته و دست کم 40 نفر زخمی و شش تن دیگر آنان از سوی طالبان به اسارت برده شد.
به همین ترتیب روزنامه آرمان ملی دربرگهای دیگر شماره امروزی دنبال مطالب دیگر شده است.
روزنامه ماندگار نیز دربرگ نخست زیر عنوان ، ترحم برپلنگ نیز دندان به موضوع سوء قصد علیه پروفیسور سیاف پرداخته است .
این روزنامه همچنان درصفحه اول از قول داکتر عبدالله عبدالله عنوان کرده که تنها ورزشکاران هستند که لبخند می آفرینند.

ماندگار همچنان خبرداده که باثبت نام نخستین نامزد ریاست جمهوری طلسم هفت روزه شکسته شد.
به نوشته این روزنامه بسم الله شیر رییس حزب وفاق ملی عصر روز یکشنبه خود را برای نامزدی درانتخابات ریاست جمهوری درکمیسیون مستقل انتخابات ثبت نام کرده است .
به یاد قربانیان کشتار اگسا عزای عمومی اعلام میشود عنوان مطلب دیگری میباشد که این روزنامه درصفحه اول نشر کرده و درسایر صفحه ها دنبال مطالب دیگر شده است به همین ترتیب روزنامه های  وحدت ، انصار و دیگران در شماره های امروزی یابه نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال مسایل دیگر شده اند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا