جهان

سازمان صحی جهان :پاکستان آخرین کشوری است که مرض پولیو در آن وجود خواهد داشت

لاهور – دی دان – 6 ثور – باختر
گزارش های اخیر حاکی  است که مبارزه پاکستان علیه بیماری پولیو یا فلج اطفال نا امید کننده است.
پاکستان  در حال حاضر در بلند ترین موقعیت سه کشوری است که منبع ویروس فلج در آن وجود دارد و آخرین کشوری خواهد بود که ویروس فلج اطفال در آن وجود خواهد داشت.
این اطلاعات نگران کننده ای است که در جلسه مشترک ( SAGE) یاناظرین گروه مشاورین استراتیژیک خبرگان در هفته اول ماه جاری در مقر سازمان صحی جهان در ژنیو برگزارشد.
SAGEگروه مشورتی اصلی سازمان صحی جهان در عرصه  واکسین و مصون سازی صحی کار میکند.
یک مامور ارشد حکومت پاکستان  به روزنامه دان چاپ آنکشور گفت که از خلاصه  این جلسه که اوایل این هفته منتشر شد، سطح نگرانی جهان  درمورد تداوم  ویروس پولیو  درپاکستان را نشان میدهد.
گزارش کامل این جلسه در هفته نامه سازمان صحی جهان به نام اپیدیمیلوژیکل ریکارد در دوم ماه جوزا به نشر خواهد رسید.
در این جلسه از پیامد های ظهور مجدد این ویروس در پاکستان ، نایجریا و افغانستان سخن زده شد و پاکستان در میان کشور های بومی با داشتن  50 مورد ویروس فلج اطفال در صدر قرار گرفت.
پیش از این سازمان صحی جهان هند را به عنوان آخرین کشور بومی فلج اطفال از نگاه نفوس ، زیربناهای صحی وتداوی، غیرقابل کنترول پیش بینی کرده بود ولی با گرفتن وضعیت ملت بدون فلج اطفال، جهان را شگفت زده کرد.
پشاور و دیگر مناطق  قبایلی آن سوی خط دیورند  و شهرکراچی به حیث مناطق انتقال مداوم ویروس پولیوباقی مانده است.
گزارش دیگر که  توسط دفاتر محلی از شرکای بین المللی  ریشه کنی بیماری فلج اطفال، از جمله یونسیف و سازمان صحی جهان که در هفته گذشته نشر شد وضعیت نگران کننده در رابطه به موارد رد و یا افزایش  فلج اطفال را نشان داد که پاکستان با داشتن بیشتر موارد فلج اطفال  در جهان در این سال بعد از نایجریا و افغانستان در ردیف سوم قرار گرفته  و این هفته نیز از پنج مورد جدید این ویروس در پاکستان خبر داده شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا