گزارش ها

بنیاد انتخابات شفاف: خواست احزاب و جریانه های سیاسی برگزاری انتخابات پیشرو را با مشکل مواجه خواهد ساخت

کابل 7 اسد /  باختر
مسوولان نهاد انتخابات شفاف افغانستان  با ابراز نگرانی تاکید دارند که فضای سیاسی  کنونی به ضرر انتخابات بوده وممکن این انتخابات به بحران برود .
نگرانی مسوولان نهاد یاد شده برخواسته از اختلاف شدیدی میان شرکای انتخاباتی ازجمله احزاب سیاسی، حکومت وحدت ملی و کمیسیون انتخابات عنوان شده است
این درحالیست که معاون دوم ریاست‌جمهوری کشور از آمادگی حکومت وحدت ملی برای بررسی طرح انتخاباتی احزاب سیاسی خبر داده است .
گزارشگرآژانس باختر مینگارد: نعیم ایوب زاده  رئیس بنیاد تیفا یا انتخابات شفاف افغانستان با اشاره به اختلاف شدیدی که بین شرکای انتخاباتی از جمله احزاب سیاسی، حکومت و کمیسیون روی فهرست رای دهند ه گان و نظام انتخاباتی ایجاد شده اضافه کرد که این اختلاف ها ،  نگرانی‌ از چگونگی برگزاری انتخابات را به شدت افزایش داده است.
به گفته وی احتمال عدم همکاری و اشتراک احزاب سیاسی در انتخابات پیشرو می‌تواند تجربه انتخابات 2014 را دوباره  درکشور تکرار کند.
او طرح احزاب سیاسی از تغییر نظام انتخابات و ابطال روند ثبت نام رای دهندگان را هرچند منصفانه دانست اما بیان داشت که این پیشنهادات از دید زمانی واقع بینانه نبوده و برگزاری انتخابات پیشرو را با مشکل مواجه خواهد ساخت.
این نگرانی های  نهاد های انتخاباتی درحالی بیان میشود که شماری از احزاب و جریان‌های سیاسی حدود دوهفته قبل درنشستی مشترک خواستار ابطال روند ثبت نام رأی‌دهندگان شدند و اعلام کردند که ثبت نام رأی‌دهندگان مجدداَ و با استفاده از تکنالوژی بایومتریک انجام شود.
این احزاب و جریان‌های سیاسی طرح انتخاباتی‌یی را به حکومت ارائه کردند   که به دنبال آن حکومت وحدت ملی  نخستین جلسه‌ی کمیته مشترک چهار جانبه را به ریاست سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری  با اشتراک نمایندگان احزاب سیاسی، کمیسیون‌های انتخاباتی، جامعه بین‌المللی به هدف ارزیابی طرح احزاب سیاسی در مورد انتخابات برگزار کرد  .
سرور دانش در این جلسه گفت که مردم افغانستان خواهان برگزاری انتخابات شفاف، سراسری و عادلانه هستند و حکومت آماده است که طرح احزاب سیاسی کشور را بررسی کند و قرار است نشست کمیته مشترک چهار جانبه برای بررسی بیشتر این طرح ادامه یابد.
این درحالیست که مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات هموارتاکید کرده اندکه طرح احزاب وجریان های سیاسی که اخیرآ ارایه شده درشرایط کنونی قابل طبیق نیست.
عبدالبدیع صیاد رئیس کمیسیون مستقل انتخابات تاکید دارد که کمیسیون انتخابات مطابق به قانون فعلی انتخابات عمل می‌کند.
او گفته است که خواست احزاب سیاسی با قانون فعلی انتخابات مطابقت ندارد  زیرا قانون انتخابات رأی را سری، مستقیم و غیر قابل انتقال تعریف کرده و کمیسیون انتخابات نیز مکلف به رعایت این قانون است.
رئیس کمیسیون انتخابات تأکید کرد که حکومت و احزاب در بحث انتخابات باید زمان را در نظر بگیرند.
به گفته او، هرنوع تغییری که در این راستا به وجود می‌آید، نباید بر روند عملیاتی و تقویم انتخاباتی تأثیر منفی بگذارد. جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا