سیاست

امریکا در صدد مذاکره با طالبان است

اگاهان سیاسی افغان : مذاکرات بین الافغانی ملکیت افغان ها ست
کابل باختر  6 اسد
سخنگوی ناتو میگوید: در صورت خروج نیروهای خارجی از افغانستان  گروه‌های تروریستی و افراطی تقویت می‌شوند.
این گفته در حالی بیان میشود که جنگ افغانستان ابعاد تازه به خود گرفته است ونگرانی ها از گسترش به سمت کشور های دیگر جدی تر شده است
در این میان نقش کشور های حامی افغانستان که از دولت این کشور حمایت نظامی میکنند چگونه خواهد بود؟.
برخی  را باور به این است که خروج نیروی های خارجی از افغانستان  به معنای سپردن این کشور به گروه های تروریستی است  که میتوانند هر کشور دنیا به شمول قدرت های اول جهان را تهدید کنند، مگر برخی دیگر به این باور اند که نیروهای خارجی خود عامل جنگ اند واز افغانستان برای اهداف بالای استراتیژیک خود استفاده میکنند گروه های تروریستی، داعش ویا طالب صرف یک نام برای پوشش این اهداف اند، در این میان حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان حرف های واضح داشته است.
او تاکید دارد که افغانستان نیاز به حمایت بین المللی دارد نه حضور نیروهای خارجی.
از آغاز حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان 16 سال می‌گذرد و تاکنون حدود 2400 نظامی این کشور در افغانستان کشته شد‌ه‌اند و بیش از 700 میلیارد دلار نیز هزینه این جنگ شده است مگر جنگ درافغانستان با بن بست مواجه است.
پیش از این نیز «ریچاردکوهن» روزنامه‌نگار ارشد آمریکایی در واشنگتن‌پست نوشته بود که جنگ افغانستان پایانی ندارد و آمریکا در حالی نمی‌تواند این جنگ را برنده شود که تحمل شکست آن را نیز ندارد،
این روز نامه سوال میکند که در نبود نیروهای خارجی در افغانستان به خصوص نیروهای امریکایی چه اتفاقی در این کشور خواهد افتاد ؟.
سروان «ویلیام سالوین» سخنگوی ناتو در افغانستان در پاسخ به این پرسش گفته که اگر ناتو و نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شوند، خلأی به وجود می‌آید که گروه‌های تروریستی و سازمان‌های افراط‌ گرا حاضر در منطقه از شرایط افغانستان و پاکستان سوء استفاده خواهند کرد. پس از آن نیز این گروه‌ها با استفاده از خلأی موجود در پی بی‌ثبات کردن افغانستان و برای حمله به آمریکا و غرب برنامه‌ ریزی می‌کنند.
وی افزود: این گروه‌های تروریستی برای بی‌ثباتی حکومت مشروع افغانستان که در حال مبارزه برای ایجاد صلح و ثبات در کشور است، نیز اقدام خواهند کرد.
در همین حال برخی رسانه های امریکایی از تمایل وزارت خارجه آنکشور برای مذاکره با طالبان در افغانستان سخن گفته اند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است  که دولت ترامپ به موضوع افغانستان اهمیت می‌دهد و مقامات ارشد آنکشور بدنبال یافتن یک  راه حل بهتر  که میتواند مذاکر با طالبان را نیز در برگیرد بررسی می‌کنند، روسیه رقیب جهانی امریکا قبلا ارتباطاتی با طالبان داشته است، این در حالیست که اعلام برنامه های  راهبردی امریکا برای افغانستان  باتاخیر مواجه شده است .
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران درباره تاخیر مداوم تعیین استراتژی جدید آمریکا در قبال افغانستان گفت: این تاخیر به دلیل اهمیت ویژه موضوع افغانستان برای دولت ترامپ است زیرا جنرال ماتیس، جنرال مک‌ماستر و سایر مقامات ارشد آمریکایی هنوز به دنبال یافتن راه بهتر در افغانستان هستند.
وی در ادامه تصریح کرد که وضعیت در افغانستان پیچیده است و به همین دلیل تا زمانی که به راه بهتری در افغانستان دست یابیم بررسی‌ها ادامه خواهد داشت.
هدر ناورت اظهار داشت که در مورد نهایی شدن زمان استراتیژی آمریکا در افغانستان هنوز چیزی نخواهد گفت اما ممکن است واشنگتن به زودی به راهکاری دست یابد و یا این که زمان طولانی‌تری را در بگیرد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: اما در مورد اینکه پاکستان و برخی از کشورهای دیگر نیز در این استراتیژی شامل شوند یا خیر، هنوز بررسی ادامه دارد.
وی در پاسخ به اینکه وزارت خارجه آمریکا برای تغییر وضعیت جنگ در افغانستان چه راهکارهایی را در نظر دارد گفت که وزارت خارجه تمایل دارد تا به نحوی  به مذاکرات صلح در این کشور دست یابد و با رهبران طالبان وارد گفت‌وگو شود تا زمینه مذاکرات صلح را فراهم سازد.
هیدر ناورت در ادامه تاکید کرد که گزینه‌های نظامی بخشی از استراتژی ارتش آمریکا است که الزامی نیست پیروزی را در پی داشته باشد اما در دراز مدت باید دو طرف را بر سر میز مذاکره حاضر کرد تا برای آینده خودشان تصمیم بگیرند.
این دیپلومات آمریکایی در واکنش به حمله اخیر طالبان در کابل نیز تاکید کرد که گروه طالبان نسبت به گذشته خطرناک ‌تر شده‌ است و حملات مرگباری را انجام داده‌اند که در گذشته از آن خود داری می‌کردند و این موجب نگرانی آمریکا است.
آگاهان سیاسی افغان میگویند که  جنگ در افغانستان به بن بست رسیده است نه طالبان که حمایت قوی پاکستان و حالا  ایران و روسیه و چین را باخود دارند موفقیت نظامی نداشته ،حتا نمیتوانند یک واحد اداری را برای چند روز حفظ کنند به همین ترتیب دولت افغانستان هم از تامین امنیت برای شهروندانش با کمبودی های مواجه است.
دولت افغانستان هم  در تلاش رسیدن به تفاهم ملی است  مگر تاکید دولت ومردم افغانستان این است که آنها تن به یک صلح ذلت بار نخواهند داد.
طالبان که اکنون ازآدرس دوستان  جدید جنگ را در برابر مردم افغانستان  ادامه میدهند از سوی مردم  و دولت این کشور گروه پنداشته میشوند که افزاری برای مقاصد بیگانگان وعساکر کشور های خارجی در جنگ نیابتی آنها در افغانستان اند.
در گام نخست طالبان باید از خشونت دست بکشند، قانون اساسی افغانستان را مراعات نمایند ومنافع ملی افغانستان را حرمت گذارند، ضمنأ برای کشور های خارجی  ودوستان افغانستان لازمی است که به اراده مردم این کشور احترام گذاشته افغان ها را در شکل گیری یک دیالوگ افغانی کمک  کنند و این مساله را در نظر داشته باشند  که مذاکرات بین الافغانی ملکیت افغان ها است.#  ختم تحلیل سیاسی .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا