فرهنگ

وحیدقاسمی: یگانه مشکل عمده موسیقی فلکلورکشور آمیزش سبک ها و سازها می میباشد

وحیدقاسمی آوازخوان کشور یگانه مشکل عمده موسیقی فلکلورکشور را آمیزش سبک ها و سازها می داند.

وحید قاسمی دراین اواخر خدماتی را درامر رشد و معرفی موسیقی اصیل محلات مختلف کشور انجام داده است.

 به گفته وی، تنها مشکل عمده موسیقی محلی و یا فلکلور درکشور آمیزش سبک ها و سازها میباشد.

وی به خبرنگارآژانس باختر گفت، مخالف آمیزش موسیقی است ، زیرا آمیزش موسیقی اصالت و زیبایی های که در آواز و ساز هنرمندان موسیقی محلات مختلف کشور وجود دارد ، متاثر میسازد  و ازمیان می برد .

وحید قاسمی افزود، اگر یک آله موسیقی شرقی را با موسیقی پامیری در آمیزیم ، به صورت جدی زیبایی های موسیقی متاثر شده و ناخوشایند میشود و به همینگونه اگر یک آواز خوان بدخشانی ، آهنگ لوگری را اجرا نماید، اشتباهات زیادی را متقبل میشود.

به نظر وحید قاسمی زمینه رشد موسیقی زمانی امکان پذیراست که آواز خوانان و نوازنده گان با ساز و سبک خود شان موسیقی را در اجرا درآورند.

قاسمی از عدم موجودیت نهادی که هنرمندان را متوجه چنین اشتباهات نماید ابراز تاسف نموده گفت ، به حالت موجود موسیقی درافغانستان تاحال تنها درزمینه موسیقی که ریشه هندی دارد ، کارهای صورت گرفته آنهم به خاطریکه این موسیقی به رسمیت شناخته شده است.

 به گفته وی، موسیقی خراسانی که در بخش های مختلف و به خصوص مناطق شمال کشور مروج است نه به رسمیت شناخته شده و درزمینه کاری صورت گرفته است.

وحید قاسمی علاوه کرد ، اکثر هنرمندان محلی خوان مناطق شمال کشور رفت و برگشت قطعه رامیدانند ، اما اساسات آنرا به شکل علمی نمیدانند.

وی به هدف رشد استعداد های جوان وزنده نگه داشتن موسیقی اصیل خراسانی پیشنهاد کرد تا جوانان مستعد محلی خوان تحت آموزش استادان مجرب که دراین رشته تخصص مسلکی دارند ، قرار گیرد.

قاسمی گفت، این کاررا با دعوت استادان کشور های ازبکستان ، تاجکستان و ایران می توان انجام داد.

 وی در مورد برنامه های کاری اش در آینده گفت، تصمیم دارد با همکاری وزارت اطلاعات و فرهنگ و جمعی از هیئت آن وزارت سفرهایی را درسراسر افغانستان انجام بدهد و هنرمندان و آواز خوانان محلی قریه ها و محلات را شناسایی و پارچه های آنان را با سبک های محلی شان ضبط و دراخیر تمام مراحل تحقیق را درزمینه توسط یک فلم مستند به وزارت اطلاعات و فرهنگ و مراجع علمی کشور بسپارد تا از آن در آینده ها استفاده گردد.

وحید قاسمی از مقامات وزارت اطلاعات و فرهنگ که درامر آغاز چنین برنامه همکاری مینماید قدردانی کرده گفت که این اقدام درعرصه ترویج فرهنگ اصیل افغانی گام مهمی شمرده میشود و برای نسل های آینده هنری کشور یک منبع مهم خواهد بود.

وحید قاسمی از جمله آوازخوانان کشوراست که توانسته در سی و سه سال کارهنری اش حدود پنجصد پارچه آهنگ را برای خود و سایر آواز خوانان هنر موسیقی بسازد.

 علاوه از آن به مدت چهارسال تحقیقاتی را پیرامون موسیقی محلی ولایات بادغیس ، هرات ، تخار و بدخشان به اتمام رسانیده و زیبایی های موسیقی آن محلات را به جهانیان معرفی نموده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا