اخباراقتصاد

پنجاه در صد فابریکه های ذوب آهن در کشوراز فعالیت باز مانده است

کابل/ 5دلو /باختر

رییس اجرایی اتحادیه ذوب آهن کشور می گوید: پنجاه  در صد فابریکه های ذوب آهن در کشوربه دلیل کمبود مواد خام  از فعالیت باز مانده اند  او هشدار می دهد  اگر در رفع مشکلات آنان همکاری  نشود تمامی فابریکه های ذوب آهن در کشور بسته خواهند شد.

ذوب آهن صنعت نو پا در کشور است، در حال حاضر حدود پنجاه فابریکه تولیدی ذوب آهن در کشورموجود داست که با ایجاد اشتغال برای  دوازده هزار نفر در کشور،هشتاد فیصد نیازمندی های داخلی را بر آورده می کنند و اگر اندک توجۀ به آنان شود دیگر افغانستان از رهگذر تولید آهن آلات که در آن بیشتر برای ساخت و ساز ساختمان هاکار گرفته می شود به خود کفایی خواهدد رسید.

مگر مشکلات صعنت کاران ذوب آهن در کشور بسیار است که عمده ترین آن عدم دسترسی به مواد خام است

عبدلنصیر رشتیا رییس اجرایی اتحادیه ذوب آهن در مورد مشکلات که صاحبان فابریکه های ذوب آهن با آن مواجه اند به خبرنگار آژانس باختر گفت: مشکل عمدۀ ما کمبود مواد خام است، ما مواد خام را از داغمه به دست می آوریم واگر حکومت همکاری کند و داغمه های  را که در اداره ها ونهاد های ملکی ونظامی است ودر اختیار ما قرار دهد ما تا سه چهار سال می توانیم به فعالیت خود ادامه دهیم اما به دراز مدت به مواد بیشتر نیاز داریم.

 اواز حکومت خواست که اختیار استخراج یکی از معادن آهن در کشور را به آنان  دهد در این صورت هم به یک تعداد شهروندان ما زمینه کار در استخراج معدن فراهم می شود از جانب دیکر فابریکه های ما به شکل عادی به  فعایت شان ادامه  خواهند داد.

عبدلنصیر رشتیا، رقابت تولید کنندگان  بیرونی و عدم حمایت دولت از تولید کنندگان داخلی را عاملی دیگری در کاهش کار وتولید فابریکه های ذوب آهن در کشور خواند  او از وزارت مالیه خواستار افزایش مالیات سی درصد واردات محصولات آهن شد.

 رشتیا می گوید موجودیت فساد در گمرکات سبب شده است  که تولیدات خارجی به نرخ آرزان تر به بازار آید وفابریکه های داخلی را ورشکست کند وی به همین منظور از حکومت می خواهیم  که حق نظارت در گمرکات را به نماینده های این اتحادیه  بسپارد تا جلو قاچاق محصولات وارداتی گرفته شود .

او اضافه کرد، قاچاق پدیدۀ است که مشکلات جدی امنیتی ،اقتصادی واجتماعی را بار می آورد وجزیره قدرت را می سازد و ما می توانیم با کار نظارتی علیه این پدیده مبارزه کنیم.

رشتیا  از توقف  ۳۱۳ موترکه محصولات وارداتی را به گونۀ قاچاق  از چوک ارغندی وارد کابل می کردند یاد آوری کرده گفت: زمانی که نظارت را آغاز کرده ایم ۵تا ۶ در صد عواید گمرکات افزایش یافته است اما متاسفانه در این اواخر موتر های باربری به خاطر فرار ازنظارت و مالیات از راه های نا امن که وارد کابل می شوند که این موضوع نیز با معاون اول ریاست جمهوری شریک شده است  و وعده هر نوع همکاری را دادند.

رشتیا، در رابطه به صنایع افغانستان گفت که صنعت در افغانستان به یک کودک نو پا می ماند که باید دستش گرفته شود  او خواستار حمایت دولت از صعنت کاران  کشور شد تا به پا ایستاده شوند.

 وی محصولات تولیدی فابریکه های ذوب آهن را از لحاظ کیفیت به مراتب بالاتر از محصولات خارجی در سطح منطقه دانست و  گفت : فابریکه های داخلی چون نو تاسیس استند با ماشین آلات مدرن مجهز اند ودر رقابت با محصولات تولیدی منطقه یک سرو گردن بالاتر است اما نیازمند همکاری حکومت است.

این در حالیست که هفته گذشته رییس اجرایی اتحادیه ذوب آهن کشور به خاطرجلب  همکاری حکومت در رفع مشکلات شان  با امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری دیدار کرد.

در کشور۵۰ فابریکه ذوب آهن موجود است که ۸۰ در صد نیاز مندی های مارکیت را فراهم می کند وبرای  دوازده هزارنفر زمینه کار فراهم  داشته است، اما در این اواخر بنابر مشکلات پیش آمده پنجاه در صد فابریکه ها از فعالیت باز مانده است.

باید گفت که معاون اول در هفته جاری نیز به خاطر پیگیری حل مشکلات صعنت کاران ذوب آهن وعده دیدار داده است و امید می رود که این دیدار نیتجۀ مثبت به همراه داشته باشد . فرزانه نعمت

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا