سیاست

رییس جمهوری دیدگاه افغانستان را در خصوص صلح، بیان کرد

کابل/ 23 جوزا/ باختر
محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان عصر دیروز در نشستی که از طریق ویدیو کنفرانس به ابتکار انستتیوت صلح و شورای اتلانتیک ایالات متحده امریکا دایر شد، دیدگاه افغانستان را در رابطه به صلح بیان کرد.
رییس جمهوری در این ویدیوکنفرانس، از مسوولان شورای اتلانتیک به خاطر فراهم کردن زمینه بحث، تشکر کرد و همچنان از کمک های مردم، حکومت و مالیه دهندگان امریکا برای افغانستان و خانوادۀ سربازان آن کشور که در افغانستان قربانی داده اند، قدردانی کرد.
رییس جمهور گفت: دیدگاه من این است که برای زن و مرد افغانستان زمینه استفاده از شرایطی را فراهم کنم که آینده مشترک داشته باشیم. با وصف این که تطبیق این دیدگاه مشکل ‌آفرین است، اما تطبیق پنج هدف کلیدی با هم مرتبط، بستر آن را فراهم می کند. ما باید بر مشکلات فایق آییم. صلح به این خاطر بخش اساسی است که جنگ و خشونت به پایان می رسد و ما باید روی دیدگاه خود تمرکز اساسی داشته باشیم".
رییس جمهوری کشور گفت: "ما باید به عنوان ملت، وظیفه خود را انجام دهیم. به عنوان چهار راه منطقه به گذشته خود برگردیم. ابزار قوی اداری را بسازیم، با کرونا که یک آفت جهانی است، مبارزه کنیم، صلح را تامین کنیم، توانایی ها را رشد دهیم و روی آن سرمایه گذاری کنیم. در این شرایط تغییرپذیر، رهبری و مدیریت در مقایسه با جوامع امن و با ثبات متفاوت است".
رییس جمهوری خاطر نشان کرد: "ما باید اساس اقتصادی را بسازیم تا خودکفا شویم و می توانیم بر ذخایر طبیعی خود اتکا کنیم.، توانایی و سرمایه گذاری های خود را رشد دهیم. به زنان، مردان و جوانان زمینه را فراهم کنیم تا در صلح و آرامش زندگی کنند".
رییس جمهور غنی گفت: خواستار روابط و مناسبات بهتر و دوستانه با کشورهای منطقه و تمام کشورهای جهان هستیم، به این منظور زمینه مشارکت را توسعه می دهیم. مشارکت ما باید تمرکز روی امنیت دوامدار شود و آرزو دارم در آینده از طریق مناسبات فرهنگی، اقتصادی، تجارتی واجتماعی علیه فقر، خشونت و گرسنگی مبارزه کنیم".
محمد اشرف غنی آتش بس در روزهای عید فطر را یک حرکت بزرگ خواند و گفت: "ما می توانیم به پیش برویم، با اعلان آتش بس، رهایی دوهزار زندانی را اعلام کردیم و تصمیم داریم که دیگر زندانیان را هم آزاد کنیم و تاریخ آن به زودی اعلان خواهد شد.
وی افزود: همچنان آرزوی ما این است که طالبان هم تمام زندانیان را آزاد کنند. حالت بشردوستانه نیازمند کار مشترک است. به این خرسند هستیم که تلفات عساکر امریکا و ناتو کم شده است، اما هنوزهم در اثر خشونت همه روزه ۶۰ الی ۷۰ افغان قربانی می شوند، این اندازه باید به گونه کامل کاهش یابد.
رییس جمهوری گفت که داکتر زلمی خلیلزاد نماینده خاص وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان و نمایندۀ خاص وزارت امور خارجه قطر که با هیئت شان آمده بودند، روز گذشته و امروز با آنان در خصوص صلح صحبت کردم. وی افزود: ما می خواهیم که افغانستان صلح آمیز داشته باشیم، زیرا صلح اولویت ما است و بخاطر این ما هماهنگی مناسب و فرصت بهتر داریم.
رییس جمهور، از سفر جنرال باجوه لوی درستیز پاکستان به افغانستان ابراز خرسندی کرد و افزود: او گفت که کشورش از افغانستان استوار بر قانون اساسی که مرکز همکاری، تجارت و اتصال باشد، حمایت می کند. ما و پاکستان باید ارتباطات نزدیک داشته باشیم و از خاک این دو کشور باید برضد یکدیگر استفاده نشود.
رییس جمهور کشور گفت که در راستای مبارزه با ویروس کرونا ما پنج مرحله را تعیین کردیم، اکنون در مراحل دشوار آن قرار داریم. مردم به کمک ها و توجه طبی نیازمند استند. آتش بس مهم است، ما باید یکجای شویم و در بخش آتش بس اقدامات عاجل انجام دهیم.
وی افزود که تصمیم نهایی در زمینه توافقنامه صلح را مردم افغانستان تایید خواهند کرد.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: "برنده جنگ هیچ کسی نیست، اما مستفید شوندگان صلح، مردم افغانستان و همسایگان ما استند، زیرا افغانستان با ثبات به نفع همه است". وی افزود که زن افغان قوت و ظرفیت دارد. و زنان از خودشان نمایندگی می کنند. دو تن از زنان به عنوان عضو کابینه‌‌ معرفی شدند و دو تن دیگر به زودی معرفی خواهند شد.
رییس جمهور از داکتر عبدالله عبدالله به خاطر پذیرش سمت ریاست شورای عالی مصالحه ملی تشکر کرد و گفت: "اکنون ما مشترکا کار می کنیم. در تیم مذاکراتی که در اثر مشوره ایجاد شده است، زنان نیز عضویت دارند و همه شمول است و نمایندگی از تمام افغانان می کند".
محمد اشرف غنی گفت: "نیروهای امنیتی و دفاعی ما هر لحظه به خاطر دفاع از کشور تعهد دارند و در صفوف آنان اصلاحات قابل ملاحظه آورده ایم که هنوز هم ادامه دارد". وی افزود:"از کانگرس امریکا می خواهم هرتصمیمی که می گیرد، در روشنایی منافع امریکا بگیرد. در نخستین دور که من رییس جمهور شدم، در شمار عساکر امریکا کاهش زیاد به وجود آمد".
رییس جمهور تصریح کرد: "ما باید یکجا به پیش رویم و در سطح استراتیژیک برای دفع تهدیدات القاعده و داعش، همکاری و هماهنگی داشته باشیم. وی اضافه کرد که بدون این و بدون تطبیق توافق صلح، فرصت صلح ضایع می شود.
محمد اشرف غنی رییس جمهوری گفت: "برای استفاده از منابع طبیعی به کمک های تخنیکی نیاز داریم، زیرا این چیزی است که ما را به خودکفایی نزدیک می تواند. ما یکی از جمله ده کشور عمدۀ دارای منابع منرالی استیم، اما فقر هنوزهم دشمن بزرگ ماست".
رییس جمهوری خاطرنشان کرد که در مذاکرات صلح جمهوریت و حقوق مردم مهم است. وی افزود: "ما یک جامعه باز داریم، مردم آزادی بیان دارند و شما می توانید ادبیات و داستان های کوتاه ما را مشاهده کنید. افغانستان باغ گل های رنگارنگ است و این تنوع قوت ماست.
رِیس جمهوری کشور گفت که هیچ قدرت جهانی به دخالت نظامی در افغانستان تمایل ندارد. اتصال منطقه ای برای ما اولویت است و در مناسبات و همکاری ما با اروپا تغییرات خوبی رونما شده است. راه های همکاری های اقتصادی تجارتی، ترانزیتی و سایر راه ها باز اند و در این عرصه دوستان بیشتر می خواهیم".
ريییس جمهوری از نقش ارزندۀ علما، جوانان و سایر اقشار جامعه تشکر کرد و گفت که تامین صلح، درک مردم، فراموشی گذشته ها و کار برای آینده مهم است. وی افزود که صلح جرات و تعهد می خواهد و در این زمینه هیچگونه کمبودی وجود ندارد. حبيب سادات

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا