انتخابات

درجریان هفته جاری فهرست ابتدایی نامزدان ریاست جمهوری اعلام می شود

کابل 14 دلو / باختر
معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که درجریان هفته جاری فهرست ابتدایی  نامزدان ریاست جمهوری اعلام می شود.
انتخابات ریاست‌جمهوری که قرار است  در ۲۹ ماه سرطان سال آینده برگزار شود. هژده تن  به شمول محمد اشرف غنی  رییس‌جمهور ، عبدالله عبدالله  رییس اجراییه، حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی و رحمت الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی در این انتخابات خودشان را نامزد کرده‌اند.
گزراشگر آژانس باختر می نگارد : عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات به خبرنگار آژانس باختر گفت: اعضای کمیسیون مستقل انتخابات بعد از رسیدگی به سند های نامزدان ریاست جمهوری امروز جلسه ای را برگزار می کنند ودرپایان این نشست تصمیم گرفته خواهد شد تا فهرست نامزدان انتخابات ریاست جمهوری را درجریان همین هفته تا سه شبنه همگانی شود .
ابراهیمی همچنان گفت که تاکنون نتایج نهایی انتخابات پارلمانی 18 ولایت اعلام شده است و هرزمانی که  کمیسیون شکایات انتخابات   فیصله اش را درمورد باقی مانده  ولایت های دیگر با ما شریک سازد آن هم اعلام خواهد شد .
این درحالیست که از برگزاری انتخابات پارلمانی چهارماه گذشته است اما تا کنون سرنوشت نتایج برخی ولایت ها نا معلوم است درحالیکه جدول زمان بندی کمیسیون انتخابات نتایج ابتدایی این انتخابات را 18 عقرب ونتایج نهایی ان را 29 قوس اعلام کرده بود از سوی دیگر کمیسیون شکایات انتخاباتی درمورد نتایج نهایی حوزه کابل گفته است که برای رسیدگی به شکایات این حوزه به زمان بیشتر نیازاست .
علی‌رضا روحانی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته است  رسید‌گی‌های ابتدایی شکایات انتخابات پارلمانی کابل در مراحل نهایی رسیده است اما برای نهایی شدن این مرحله دوتا سه هفته دیگر نیاز است.
به گفته او  یک هزار شکایت از سوی نامزدان معترض کابل و حوزۀ کوچی‌ها در این کمیسیون ثبت شده است ورسیدگی به این شکایت ها نیاز به زمان است .
این درحالیست که اعضای کمیسیون مستقل انتخابات تلاش دارند تا فهرست ابتدایی نامزدان ریاست جمهوری را همگانی سازند در حالیکه رهبران حکومت وحدت ملی ، نهادهای ناظرملی وبین المللی درانتخابات ، بر آوردن اصلاحات کلی درکمیسیون مستقل انتخابات تاکید دارند اما دیده میشود که روند گفت وگو ها ی صلح افغانستان ، آوردن اصلاحات دراین نهاد را به حاشیه برده است .
شماری از مسوولان نهادهای ناظر بر انتخابات و نامزدان انتخابات پارلمانی با اشاره به این موضوع می‌گویند که حکومت درگیر پراگند گی در مسایل مذاکره با طالبان است و توجهش در مورد اصلاحات در کمیسیون انتخابات کمرنگ شده است . جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا